Gå til hovedindhold

9 tegn på, at du får for lidt fedt

Hvis du slet ikke spiser fedt, dør du af det til slut. Der skal dog ret meget til, før du havner i den situation – i hvert fald i det velnærede Danmark, men hvis du ikke sørger for at få fedt, kommer det til at gå ud over din hud og dit hår.

Har du tør hud, er du træt og fryser du? Det er måske ikke kun, fordi du bor i Danmark. Det kan også være, at du får for lidt fedt.

Vi kan ikke leve uden fedt. Ikke nok med at det er vores vigtigste energireserve, giver fedt også varme og beskytter vores indre organer. Desuden kan vi ikke optage fedtopløselige vitaminer som A-, D-, E- og K-vitamin, hvis vi ikke får fedt. Uden de livsvigtige fedtsyrer vil vores immunforsvar og blodtryk påvirkes i negativ retning. Det skriver det svenske sundhedssite MåBra. 

Men der er også et par ulemper ved fedt. Fedt er energi i koncentreret form. Fedt indeholder dobbelt så meget energi som protein og kulhydrat, og det er let at ophobe et energioverskud, hvis man spiser for meget fedt. Der findes også fedtstoffer, som gør mere skade end gavn – f.eks. transfedtsyrer, som kan øge risikoen for hjerte-kar-sygdomme.

Ifølge Livsmedelsverket bør cirka en tredjedel af din daglige energi komme fra fedt, men det kan jo være svært at beregne, hvor meget fedt du faktisk får. De fleste af os løber ingen risiko for at få for lidt fedt, men måske du får for lidt af de essentielle fedtsyrer som omega 3, som findes i blandt andet fisk, og som er meget vigtige for kroppen. Hvis du vil være på den sikre side, bør du holde øje med disse ni symptomer på fedtmangel.

9 symptomer på fedtmangel:

1. Du har tør og revnet hud
Huden påvirkes på mange måder af det fedt, du spiser. F.eks. mindsker omega 3-fedtsyrer betændelser i kroppen og kan på den måde være med til at dæmpe eksem. Fedt beskytter også cellevæggene og genopbygger dem. Det gør huden mindre tør. Fedt er som et indre smøremiddel.

2. Du har tørre øjne
Hvis du spiser for lidt fedt, kommer tårevæsken også til at indeholde for lidt fedt og kan så ikke smøre øjnene, som den skal.

3. Du fryser hele tiden
Du mangler måske lidt sul på kroppen til at varme dig? Hvis du er meget tynd, kan det måske være årsagen til, at du fryser. Det kan også være, at du i det hele taget spiser for lidt, og at forbrændingen derfor ikke fungerer, som den skal. Det kan også være grunden til, at du fryser.

4. Du taber hår eller har tørt hår
Fedt og protein er nødvendigt for, at håret skal vokse og have det godt. Desuden virker det til, at der findes en sammenhæng mellem hårtab og mangel på D-vitamin, som kræver fedt for at kunne dannes i kroppen.

5. Du har uregelmæssig eller udebleven menstruation
Kolesterol er en fedttype, vi har brug for, hvis kroppen skal kunne danne såvel østrogen som testosteron. Der kan komme ubalance mellem de to hormoner, hvis man spiser for lidt fedt. Også hormonet kortisol, som er vigtigt for blandt andet forbrændingen, og som påvirker vores døgnrytme, har brug for kolesterol for at kunne dannes.

6. Du er altid sulten
Lige som protein holder fedt dig mæt i lang tid. Fedt påvirker heller ikke blodsukkerniveauet, så hvis du får tilstrækkeligt med fedt, kan du slippe for sukkertrang hen på eftermiddagen.

7. Du har svært ved at fokusere
I de seneste år har stadig mere forskning, blandt andet ved Dronning Silvias Børnehospital i Göteborg, peget i retning af, at børn med ADHD får det bedre, hvis de får omega 3-tilskud. Hjernen består hovedsagligt af fedt, og fedtet er grunden til, at hjernens nervesignaler fungerer, som de skal.

8. Du mangler fedtopløselige vitaminer
Listen med symptomer, som mangel på A-, D-, E- og K-vitamin kan give, er lang. Risikoen for at blive ramt af alvorlig vitaminmangel med angår de nævnte vitaminer, er dog lille, hvis du bor i Danmark. Formentligt vil du især mærke det på, at dit immunforsvar fungerer dårligere, og du derfor let får infektioner.

9. Du er træt
Da hjernen har brug for fedt for at fungere, kommer din hjerne til at arbejde trægt, hvis du ikke får lidt fedt. Desuden mangler man ofte fedt, fordi man overordnet spiser for lidt, hvilket også vil gøre én afkræftet.

Kilde: Livsmedelsverket, Huffington Post

Læs mere om