Gå til hovedindhold

Allergi - Sådan spiser du høfeberen i bund

Har du høfeber? Allergi kan ikke fjernes med bestemte fødevarer eller kosttilskud. Men du vinder meget ved at spise på en måde, som dæmper allergi og tendensen til at reagere med irritation i øjne og næse.

Bestemte fødevarer eller kosttilskud kan ikke fjerne allergi eller høfeber. Men du vinder meget ved at spise på en måde, som dæmper tendensen til allergi og til at reagere med irritation i øjne og næse.

At spise på en måde, der dæmper symptomerne ved allergi, kaldes at spise antiinflammatorisk:

● Fisk og anden havføde giver dig omega-3-fedtstoffer, som er antiinflammatoriske og dæmper symptomer på allergi.

● Anvend rapsolie og hørfrøolie i madlavningen, som også indeholder omega-3.

● Hold dig fra tidselolie, solsikkeolie, majsolie og vindruekerneolie, som indeholder slemme fedtstoffer.

Læs også: Allergi for gluten - God råd og opskrifter til dig, der ikke kan tåle gluten

● Skær kraftigt ned på præfabrikata, junkfood og anden kunstig mad fyldt med dårligt fedt og sukker.

● Hurtigt optagelige kulhydrater fremmer betændelse, så vælg fuldkornsprodukter på bekostning af pasta, hvidt brød, hvide ris, kager, sodavand og slik.

● Spis bær, frugter, grønsager, krydderier og krydderurter fra hele farveskalaen.

● Tag 2.400 milligram omega-3 dagligt som tilskud i svære perioder.

● Nogle af de mennesker der har allergi for pollen tåler ikke bestemte fødevarer på grund af såkaldt krydsallergi. Har du allergi for birkepollen skal blandt andet være opmærksom på, om du tåler hasselnød, æble, pære, mandel, kiwi, tomat, gulerod, peberfrugt, valnød, paranød, cashewnød, jordnød, blomme, abrikos, nektarin, fersken og kirsebær.

Læs også: Fiskeolie forebygger blodpropper

OBS: Har du en Iphone eller Ipad, kan du købe ebogen HER >>

Læs mere om