Gå til hovedindhold

Andres spisevaner kan smitte

Du er selv herre over, hvad du propper i munden – men sandt er det, at du også kan blive påvirket af, hvad dem omkring dig, spiser.

Du er selv herre over, hvad du propper i munden – men sandt er det, at du også kan blive påvirket af, hvad dem omkring dig, spiser.

Vi påvirkes af den nærmeste omgangskreds og dermed også deres spisevaner. Derudover kan ens opfattelse af, hvad der er normalt og socialt acceptabelt, blive påvirket.

Hvis man har overvægtige i ens nærmeste omgangskreds, forøges risikoen for selv at blive overvægtig. Dette betyder dog ikke, at du skal vælge dine venner fra. Tværtimod! Det gælder blot om at være opmærksom på, hvor store portioner du spiser, hvad og hvornår du spiser, og at du forbliver aktiv, så du ikke tager de dårlige vaner til dig.

Læs også: Bryd vaner og tab dig

3 tips til at undgå at blive ”smittet” af usunde spisevaner

• Sørg for at spise lidt inden, at du kommer ud i forskellige sammenhænge, så du tager toppen af din sult

• Há et mellemmåltid med i tasken, hvis det viser sig, at der er brug for det

• Lav regler for dig selv - hvor tit du vil spise usunde ting, fx to gange pr. uge – og gem det fx til weekenden

Vær et godt eksempel

Mange af os kender til udfordringen, at droppe den ekstra portion, selvom ens kæreste eller børn tager flere gange. Det kan også være svært at sige "nej tak" til de usunde fristelser, man kan blive budt på, når man er gæst. Omvendt kan man sige, at de gode vaner, din omgangskreds har, også kan smitte dig. Hvis det fx er kutyme at spise sundt og dyrke motion, så er det sandsynligt, at du også gør det. Derfor: Gå selv forrest og vær et godt eksempel.

Læs også: Derfor får du lyst til dessert

Læs mere om