Gå til hovedindhold

Antioxidanter - bær er små sundhedsbomber

Spis masser af blåbær og andre bær. Så får du de sunde antioxidanter, der er med til at beskytte kroppen. Blåbær kan sandsynligvis også mindske risikoen for kræft og bidrager desuden til at bevare hukommelsen.

Spis masser af blåbær og andre bær. Så får du de sunde antioxidanter, der er med til at beskytte kroppen. Blåbær kan sandsynligvis også mindske risikoen for kræft og bidrager desuden til at bevare hukommelsen.

Det er sæson for blåbær, så spis endelig løs. For både blåbær og andre bær, uanset om du spiser dem friske, frosne eller tørrede, er fyldt med sundhed til bristepunktet, som du kan glæde dig over, mens du nyder smagen.

Nogle af superstofferne kalder vi antioxidanter. Blåbærret får eksempelvis sin blålilla farve fra farvestoffet antocyanin, der beskytter kroppen med en effektiv omgang ”rustbeskyttelse”. En lille portion blåbær tilfører dig lige så mange antioxidanter som fem portioner ærter, gulerødder, æbler, squash eller broccoli.

Læs også: Gojibær – Så sunde er de små superfrugter

Sådan får du antioxidanter

Antioxidanter beskytter mod sygdom og ælde. Det er ikke nok at spise en pille, da langt de fleste superstoffer aldrig har set indersiden af et pilleglas. Dem får du kun ad den naturlige vej. Mange tror ellers, at den bedste måde at få antioxidanter på er som kosttilskud. Men det er forkert, for piller med høje doser antioxidanter som vitamin E og vitamin C har slet ikke indfriet forventningerne om at kunne bremse hjertesygdomme, helbrede kræft, udrydde øjensygdomme eller forebygge demens. Kosttilskud kan derfor aldrig erstatte de velsmagende bær.

Forklaringen er nok, at vi ikke kan drage nytte af en enkelt eller nogle få antioxidanter, men skal have hele paletten af flere hundrede forskellige antioxidanter, sådan som de eksisterer i bær og krydderier. Så hold dig endelig ikke tilbage.

Forskerne har kig på, hvordan blåbær kan modvirke forkalkning i øjet, grå stær og grøn stær. Disse hyppige øjenlidelser nedsætter synet hos mange danskere. Forklaringen er, at blåbær beskytter øjets indre mod skadevirkninger fra solens ultraviolette stråler. Desuden styrkes de små blodkar og hermed øjets ernæring.

Formentlig kan blåbær også mindske faren for kræft, urinvejsinfektioner og hjerte-karsygdomme, ligesom de bidrager til at bevare hukommelsen. Blåbær kaldes ligefrem for hjernebær.

Læs også: Spis blåbær og undgå skader fra fed mad