Gå til hovedindhold

Bliv klogere på fuldkorn

Ind i mellem kan det være svært at finde hoved og hale i, hvad der er fuldkorn og hvad der ikke er. Derfor får du en lille guide her.

Bliv klogere på fuldkorn 

Det er en myte, at fuldkorn kun findes i hele kerner. Fuldkorn betyder blot, at hele kornet er brugt. Også skaldelene og kimen, hvor de fleste vitaminer, mineraler og fibre findes. Men fuldkorn kan sagtens være malet til mel, og så er der ikke nødvendigvis hele kerner at se i brødet. Mange tror, at fuldkorn også er kerner fra frø, som ofte er drysset på brød. Men nej, ikke alle kerner er fuldkorn.
 

I Danmark defineres fuldkorn som kerner, der kommer fra:

 
• Hvede
• Rug
• Byg
• Havre
• Majs (tørret)
• Hirse
• Ris
 

Kerner fra følgende er IKKE fuldkorn:

 
• Solsikkekerner
• Græskarkerner
• Sesamfrø
• Vilde ris
• Boghvede
 
Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi skal have 75 g fuldkorn om dagen. Det har mange svært ved, og det skyldes ofte, at vi ikke ved nok om, hvilke varer der indeholder fuldkorn. Se efter det orange fuldkornslogo, når du køber ind, så er du sikker på, at fuldkornsindholdet er højt. (ISJ) 
 
Kilde: Altomkost.dk