Gå til hovedindhold

Bliv sommersund med disse 8 tips

Vi er et godt stykke henne på sommeren, men der er forhåbentlig stadigvæk mange gode sommerdage tilbage, så derfor sætter vi her fokus på nogle af de sunde tilbud, som sommeren byder på.

Vi er et godt stykke henne på sommeren, men der er forhåbentlig stadigvæk mange gode sommerdage tilbage, så derfor sætter vi her fokus på nogle af de sunde tilbud, som sommeren byder på.

Bliv sommersund med disse 8 tips

Spis masser af bær

Bær kan godt være dyre, hvis du ikke selv har mulighed for at plukke dem. Men nu er de der, og så er de alt for sunde til kun at være dessert, så gør dem til en basisfødevare. Spis 150 gram hver dag i sæsonen. Flet dem ind overalt: på yoghurt og i havregryn, som juice, i salat og smoothier samt som puré på brød. De små lækkerbiskener strutter af sundhed med et koncentreret indhold af plantestoffer, som beskytter huden mod aldring, holder kolesteroltal og blodtryk nede og hjernen i topform samt beskytter øjet mod grå stær. Spis fra hele paletten i stedet for automatisk at gribe ud efter jordbær, hindbær og blåbær. Prøv for eksempel også solbær, stikkelsbær, ribs og brombær.

Nyd frugt og grønt i alle farver

Grønsager og frugt i alle farver gælder hele året, men tænk især grønt om sommeren, idet farvestoffet klorofyl modvirker det grillede røde køds tendens til at forårsage tyktarmskræft. Hudkræft kan det også have en beskyttende effekt imod. Jo mere mørkegrøn grønsagen er, desto mere klorofyl indeholder den. Så prøv frisk spinat, bok choy, bladselleri, spidskål, sølvbede og rucola i stedet for den sædvanlige icebergsalat og agurk. Tænk også ud af boksen med spiseligt ukrudt såsom skvalderkål, mælkebøtteblade og brændenælde.

Sov igennem

Sommerens lyse morgener gør det nemmere for dig at vågne af dig selv i stedet for ved vækkeurets brutale kimen. Du bør som altid være veloplagt, udsovet og klar til en ny dag. Selv om de lange lyse nætter er dejlige, så er det vigtigt at komme tidligt i seng, så kroppen kan vågne af sig selv. Første skridt er at slukke for tv’et. I sommerlandet har vi typisk bedre tid til at kredse om at få ordentlige råvarer på spisebordet.

Fedt til humøret

Tag cyklen og slå et sving forbi havnen og hent friske fisk af ordentlig kvalitet. De sunde fedtstoffer i fisk finder du også i rapsolie, nødder og i kød fra frilandskvæg og æg fra fritgående høns. De er blandt andet med til at holde humøret oppe.

Sluk for flimmerkassen

De fleste af os ser mindre tv om sommeren, ikke mindst på grund af tv-kanalernes endeløse genudsendelser. Brug anledningen til at trappe dig yderligere ud af tv-forbruget, så kommer du automatisk tidligere i seng. Nogle mennesker bruger tv som lydtapet, og så bliver den pludselige stilhed en brat omvæltning. Begynd da med at erklære én aften om ugen for tv-fri og planlæg noget andet. Gradvist øger du antallet af tv-fri dage.

Bliv glad og sund med blomster

Hvorfor kun sætte blomster i vasen, når du skal have gæster? Du bliver både gladere, sundere og mere afslappet af at omgive dig med blomster. Selv om du kun bemærker blomsterne i glimt, får du alligevel mere energi til hele dagen, beretter forskerne fra Harvard University.

Slap af og stress af

Du kan nemt spolere sommerens afstressende effekt ved at føle dig forpligtet til at være online konstant på mobiltelefon og computer. Sæt grænser for at beskytte din kostbare ferie og fritid mod stress og udbrændthed samt for at redde nattesøvn og helbred.

Nyd den nemme og gratis motion

Nu har du muligheden for hver dag at tage en rask gåtur langs stranden, cykle i skoven, svømme i havet, ordne haven, hugge brænde og alt det andet, som er svært at nå efter en arbejdsdag. Gåture er meget undervurderede som motionsform. Du kan gå hvor som helst og når som helst uden hverken at skulle klæde om eller bade bagefter. Gå lidt til, så pulsen kommer op.  

Tab dig nu med LCHF - god mad og ingen sult

Kunne du tænke dig at få fingrene i Familie Journals hæfter med lækre LCHF-opskrifter? Du kan købe nr. 1-3 som e-bøger i Slankeklubben.dk's shop.

Kun 20,- per stk.

Læs mere om