Gå til hovedindhold

Byt dine rutiner ud og tab dig – 10 enkle kneb

Nogle gange kan små vaner have større betydning, end man tror – især for ens vægt! Prøv nogle af disse ændringer – det kan blive din genvej til vægttab.

Det kan være nok at indføre nogle små ændringer i dine hverdagsrutiner for at sætte gang i vægttabet, skriver det svenske sundhedssite MåBra. Og det behøver slet ikke at være gennemgribende ændringer. Nedenfor kan du læse MåBra-eksperternes 10 bedste råd til, hvordan du nemt kan bryde dine vaner og tabe i vægt.

Få sundere vaner - 10 enkle kneb:

1. Reklameblokke
Brug reklameblokkene i fjernsynet til at bevæge dig lidt rundt. I stedet for at blive siddende i sofaen, så gå en tur rundt i huset eller lejligheden.

2. Gå, gå, gå
Øg din daglige gang med bare fem minutter. Det har vist sig at gøre en stor forskel. Det kan være små justeringer som f.eks. at tage trappen i stedet for elevatoren eller at parkere bilen lidt længere væk, end du plejer – og hvorfor ikke gå en kort tur i frokostpausen? Beslut dig til, at dit mål skal være at gå 30 minutter hver dag.

3. Træn derhjemme
Lav nogle øvelser derhjemme, inden du går i seng – det sætter gang i forbrændingen. Det kan f.eks. være ti armløft, sit-ups, rygløft eller benbøjninger.

4. Trappetræning
Tag alle de trapper, du støder på i dagens løb, og forsøg at øge antallet af ‘trappebestigninger’. Det kommer til at gøre en forskel.

5. Skridttæller
Brug en skridttæller, så får du virkelig styr på, hvor meget du bevæger dig. Studier viser, at mennesker med skridttællere i snit går 2500 flere skridt hver dag end mennesker uden.

6. Ærinder
Hav en regel om, at hvis du har et ærinde, som ligger inden for en afstand af 1,5 kilometer, så går du eller tager cyklen. Bilen tager du kun, hvis du skal længere væk.

7. Spis langsomt
Når du spiser dit yndlingsslik, så spis langsomt. Tyg det grundigt, og læg mærke til smagen, og spørg dig selv bagefter, om du vil have mere, eller om du har fået nok. Kroppen bliver hurtigere mæt, når man spiser langsomt.

8. Børst tænder
Børst tænder lige efter, du har spist. Det sender et signal til kroppen om, at du har spist og kan fjerne sukkertrangen.

9. Kaffevaner
Drik almindelig kaffe i stedet for f.eks. cafe latte. På den måde sparer du mange unødvendige kalorier.

10. Frugt
Spis frugt i stedet for at drikke frugtjuice. Så få du flere fibre, holder dig mæt i længere tid – og undgår unødvendigt sukker.

Kilde: Prevention.