Gå til hovedindhold

Chiafrø – en hyldest til de små sundhedsbomber

Vi bliver bombaderet med sunde fif – og det stopper ikke her! For chiafrø er og bliver et af de helt store superfrø, trods deres meget lille ydre.

Vi bliver bombarderet med sunde fif – og det stopper ikke her! For chiafrø er og bliver et af de helt store superfrø, trods deres meget lille ydre.

Chiafrø har en helt unik sammensætning af næringsstoffer. De består bl.a. af omega-3 fedtsyrer, der gavner hjernen og resten af kroppen. Chiafrø er også spækket med kostfibre, protein, kalcium og antioxidanter – så hvis du kan få sneget chiafrø ind i din kost, vil du opnå en stor, sundhedsmæssig gevinst.

Se også: Havregrød med chiafrø, æble og kanel

Hvad er chiafrø

De ovale chiafrø er et lille og kraftfuldt frø, der er 100 % naturligt.

Chia er et fælles navn for flere planter/urter, der stammer fra Syd- og Mellemamerika. Salvia Hispanica, som er plantens latinske navn, bliver omkring en meter høj og er medlem af myntefamilien.

5 gevinster ved chiafrø:
♥ Chiafrø indeholder mange kostfibre – fire gange så mange som i hørfrø
♥ Samtidig er chiafrø rige på kalk – seks gange mere end i sødmælk
♥ De er også fyldt med antioxidanter – 15 gange flere end i broccoli
♥ Chiafrø er kendte for det høje indhold af omega-3-fedtsyrer – to skefulde indeholder mere end en laksefilet
♥ De indeholder også masser af proteiner – lige så meget som solsikkefrø

Sådan bruger du chiafrø

Du kan selv vælge, hvordan konsistensen af dine chiafrø skal være. Spiser du dem rå, er de sprøde og knasende. Lægger du dem derimod i blød i vand natten over, giver de volumen og en dejlig svampethed til dit bagværk.

Chiafrø kan udvide sig mange gange deres oprindelige størrelse, når de kommer i kontakt med vand – faktisk kan de opsuge 10 gange deres egen vægt i vand. Dette er bl.a. grunden til, at chiafrø er så gavnlige, når det kommer til diæter, da det hjælper med at opnå en følelse af mæthed i længere tid.

Når man vælger, at bløde chiafrø op i vand, er der en god chance for, at de ikke kommer til at påvirke fordøjelsessystemet negativt. Man mener nemlig, at den geléagtige overflade, chiafrø får i vand, gør dem lettere at fordøje.

(Kilder: originalchia.dk og iform.dk)

3 gode opskrifter med Chiafrø

Boller med chiafrø

Morgengrød med chiafrø

Chiagrød med kokos og blåbær

Her kan du købe chiafrø til gode priser

Chiafrø kan købes i de fleste fødevarebutikker – også på nettet. Ofte kan du spare en del penge ved at købe frøene på nettet. Nedenfor kan du se nogle af de gode kup, du kan gøre. 

Vil du se et bredere udvalg af de små, bomstærke og naturlige chiafrø så kig f.eks. hos med24.dk eller helsebixen.dk.


 

Artiklen indeholder affiliate links