Gå til hovedindhold

De fem smage

Har du husket de fem smage? Et komplet måltid bør bestå af både salt, surt, sødt, bittert og umami. På den måde bliver både mave og hjerne mæt. Bliv klogere på de forskellige smage her!

Har du husket de fem smage? 

Oplever du jævnligt, at du straks efter aftensmaden begynder at kigge i skufferne efter lidt snacks? Manglende mæthed og en utilfredsstillet følelse efter måltidet kan skyldes manglende smagsvariation i dit måltid. Mætheden øges, hvis de fem grundsmage – salt, surt, sødt, bittert og umami – er repræsenteret.
 

Her er de fem smage du bør huske 

 

  •  Salt kan være havsalt, soja eller saltede fødevarer som bacon, lufttørret skinke, kapers eller saltede nødder.
  •  Surt kan være eddike, citron, cornichoner, syrlige æbler eller syrnede mælkeprodukter som f.eks. cremefraiche.
  •  Sødt kan være frugt, tørret frugt, ketchup eller søde dressinger.
  •  Bittert kan være grapefrugt, bitre salattyper som f.eks. rucola, julesalat eller feldsalat, rå løg, oliven, valnødder, kaffe eller mørk chokolade.
  •  Umami kan være modne tomater, asparges, svampe,lagrede oste, soja, ansjoser eller skaldyr.

Har du allerede godt styr på de fem smage. Så læs her hvordan du kan gøre det sure mere "sødt"