Gå til hovedindhold

Den sunde kål

Kål er bare sundt og fyldt med gode kostfibre. Her kan du blive lidt klogere på, hvad de forskellige kåltyper kan bidrage med.

Spis den sunde kål

Kål er utrolig sundt – og ovenikøbet billigt. Det indeholder meget få kalorier, men det mætter godt på grund af de mange kostfibre, der svulmer op i mavesækken og derfor fylder godt i maven. Kål indeholder også sunde stoffer, der menes at være med til at forebygge kræft, hjerte-kar-sygdomme og type 2-diabetes, desuden C-vitamin og betacaroten, der menes at styrke immunforsvaret. Nogle oplever, at de får luft i maven af kål, men ofte er det et spørgsmål om, at fordøjelsessystemet lige skal tilpasse sig den øgede mængde kostfibre. Slå dig løs blandt de forskellige typer kål og find din favorit:
 
• Hvidkål indeholder bitterstoffer, der siges at modvirke kræft og hjerte-kar-sygdomme. Den mætter også godt med ganske få kalorier.
 
• Rødkål menes at nedsætte risikoen for brystkræft, eftersom de stoffer, der opstår, når bitterstofferne i kålen nedbrydes i kroppen, forhindrer kræftceller i at dele sig.
 
• Spidskål er mild i smagen, og bare 100 gram af den dækker hele dit daglige behov for C-vitamin.
 
• Kinakål minder meget om salat i konsistensen og har et højt indhold af A- og C-vitamin.
 
• Grønkål indeholder bitterstoffer, der menes at sænke indholdet af usundt fedt i blodet. Samtidig er kålen fiberrig, så den mætter godt, og bare 100 gram grønkål dækker 20 pct. af dit dagsbehov for knoglestyrkende kalk.