Gå til hovedindhold

Derfor bør du undgå at sidde for meget ned

Det er ikke kun ryggen, det kan gå ud over, når du sidder stille en hel dag på arbejde. Forskere mener også, at det øger risikoen for blodpropper, depression og sågar kræft.

Det giver sig selv, at det ikke er sundt at sidde ned en hel dag – men det er faktisk det, som mange af os gør. Vi spiser morgenmad på spisebordsstolen og sætter os derefter på bilsædet for at komme frem til det job, hvor vi sidder på kontorstol dagen lang – bortset lige fra i frokostpausen, hvor vi alligevel også typisk sidder –, hvorefter vi atter kører hjem og sætter os i sofaen.

Det at bevæge sig er ikke blot nødvendigt for at undgå overvægt, men faktisk også nødvendigt for at hele kroppen fungerer optimalt. Bevægelse er med til at sørge for, at kroppen kan regulere gener, proteiner og andre systemer, som er med til at mindske vores modtagelighed over for sygdomme. Ved at bevæge sig mindre har man altså større risiko for at blive syg, og det øger ens modtagelighed over for hele 35 forskellige sygdomme, skriver prevention.com.

Her kan du se et udpluk af de helbredsproblemer, du kan opleve, hvis du sidder for meget ned i hverdagen.

Derfor bør du undgå at sidde for meget ned - 6 helbredsproblemer:

1. Overvægt, diabetes og hjerteproblemer
Helt grundlæggende forbrænder du færre kalorier, når du sidder ned, hvorfor det meget naturligt øger risikoen for overvægt. Derudover kan dit kolesterol stige, din forbrænding af fedt ændrer sig og blodkarrenes evne til at tilpasse sig kroppens behov forringes.

2. Depression og angst
Kort og godt: Jo mere man bevæger sig, jo gladere er man. Derfor har man større risiko for at få både depression og angst, når man sidder ned i mange timer dagligt.

3. Smerte i nakke og ryg
Av av… Vi kender det nok alle – man kan altså få noget så ondt i ryggen, når man sidder. Faktisk kan man sammenpresse en vigtig diskus ved at sidde ned i blot fire timer. Du kan også få diskusproblemer i din nakke, hvis du sidder med en dårlig holdning for længe ad gangen.

4. Svage knogler
Når du bevæger dig, signalerer du til din krop, at den skal danne nyt knoglevæv som erstatning for det gamle. Ved manglende bevægelse producerer din krop derfor for lidt knoglevæv, hvilket medfører svagere og skrøbelige knogler, der på sigt kan føre til knogleskørhed.

5. Kræft
Din risiko for kræft i tarmen og livmoderen øges, hvis du sidder meget ned. Faktisk vurderer et studie, at din risiko for de to kræftsygdomme øges med 8-10 % for hver ekstra to timer, du sidder ned om dagen – hvilket er ret meget.

6. Blodpropper
Når du er meget stillesiddende, vil din blodgennemstrømning være langsommere i dine ben. Dette, sammen med lavere mængder af blodpropsforebyggende proteiner, er med til at øge din risiko for blodpropper.

Derfor… Rejs dig op!

Kilde: prevention.com