Gå til hovedindhold

Derfor skal du spise æg til morgenmad

Æg til morgenmad er et langt bedre energiboost end eftermiddagssnacks, viser ny undersøgelse.

Spis æg til morgenmad og få energi hele dagen

Er du træt og har chokoladetrang sidst på eftermiddagen, kan det være du skal ændre på din morgenmad. Du kan forebygge behovet for et midlertidigt energiboost senere på dagen, hvis du spiser et til to æg til morgenmad, viser en ny undersøgelse.

Forskere fra Cambridge University har undersøgt, hvordan forskellige næringsstoffer påvirker hjernecellerne, og fandt, at æggehviders proteinsammensætning er særligt effektiv til at stimulere cellerne. Det betyder, at stoffet orexin frigives i hjernen, hvilket er med til at holde os friske og energiske.

Få her en lækker morgenmadsopskrift med æg.

- Det spændende er, at vi ved at spise forskellige fødevarer har en rationel måde, hvorpå vi kan aktivere udvalgte hjerneceller til at være mere eller mindre aktive, siger forsker Dr. Denis Burdakov om resultaterne.

Kolesterolmyten er død
Er det hensynet til dit kolesteroltal, der afholder dig fra at skifte ostemaden ud med et blødkogt æg som morgenmad, er der heller ikke her noget at være bekymret for.

Få her 5 gode grunde til at spise æg.

De fleste nye undersøgelser peger nemlig på, at forhøjet kolesteroltal ikke hænger sammen med, hvor mange æg du spiser til morgenmad.

Danmarks Tekniske Universitet konkluderede for nylig, at sunde mennesker ikke får en øget risiko for hverken hjerte-karsygdomme eller type-2 diabetes, hvis de spiser seks til syv æg om ugen.