Gå til hovedindhold

Derfor skal du spise hørfrø

Derfor skal du spise hørfrø
Hørfrø er efterhånden at finde på toppen af mange madvarer, men det er slet ikke så dumt endda. Her kan du se 6 fordele ved at spise det sunde frø.

Hørfrø er efterhånden overalt - på toppen af din bolle, din muffin og din havregrød. Men det er faktisk slet ikke så tosset, for der er mange sundhedsfordele ved at spise de små frø.

Det anbefales, at man spiser en spiseske hørfrø dagligt. Det skriver womenshealthmag.com. Denne anvisning gælder især vegetarer og veganere, da frøene bl.a. indeholder omega-3 og protein, som kan være svære at få tilstrækkeligt af, når man ikke spiser kød.

Heldigvis er de også nemme at snige ind i dagens madplan, da de er gode både i smoothies, på morgenmadsprodukter, i salater og ovenpå supper.

For at få mest muligt ud af hørfrøene bør du dog spise dem i knust tilstand. Det skyldes, at kroppen har svært ved at fordøje og optage dem - i hel tilstand vil de blot passere hele vejen igennem dit system, præcis ligesom majs.

Men hvorfor er hørfrø så så sunde? Her får du 6 forklaringer.

6 fordele ved at spise hørfrø:

1. Reducerer kolesterol
Det er vigtigt at huske på, at ikke al kolesterol er dårligt - der findes faktisk også gode typer af kolesterol. Her er hørfrø helt perfekte, for de hjælper med at optage den gode slags kolesterol, mens den dårlige slags skylles ud. 

Omkring 20-40% af fibrene i hørfrø er opløselige, hvilket får dem til at danne en form for gelé i tarmen. Denne gelé binder kolesterol i tarmen, og fjerner det dermed fra cirkulation i kroppen. Smart!

2. Holder din hjerne i topform
Som sagt indeholder hørfrø omega-3 fedtsyrer, som er vigtigt for veganere og folk, der ikke spiser fisk. Disse fedtsyrer hjælper med at beskytte hjernen og kan derfor styrke din kognition. 

3. Giver en god mæthedsfornemmelse
En spiseskefuld hørfrø indeholder 2 g protein. Proteinindholdet sammenlagt med et højt fiberindhold er med til at give dig en rigtig god mæthedsfornemmelse, der kan vare længe. Og det sætter vi vel alle pris på...

4. Beskytter hjertet
Hørfrø indeholder et stof, linolsyre, som reducerer risikoen for forhøjet blodtryk. Det anbefales, at kvinder indtager mindst 1,1 g linolsyre om dagen, og 1 spiseskefuld hørfrø indeholder det doppelte af det. Effektivt!

5. Holder gang i fordøjelsen
Kostfibre er gode for fordøjelsen, og dem indeholder hørfrø mange af! Din fordøjelse holdes derfor i topform, og giftstoffer og overskydende fedt skylles let ud. Da hørfrø både indeholder opløselige og uopløselige fibre er de fantastiske for tarmfloraens balance. Med andre ord: Hørfrø hjælper dig med at gå regelmæssigt på toilettet.

6. Kan hjælpe med vægttab
Grundet det høje fiberindhold hjælper hørfrøene med at opretholde et stabilt blodsukker, og sammenlagt med den gode mæthedsfornemmelse, de giver, er de derfor oplagte at spise i forbindelse med et vægttab. 

Kilde: womenshealthmag.com

Læs mere om