Gå til hovedindhold

Derfor skal du spise morgenmad

At spise morgenmad kan være en måde at kickstarte et vægttab og forebygge Type 2-diabetes.
At spise morgenmad kan ikke bare være en måde at fylde maven på, efter en lang nats søvn. Det kan også sætte gang i et vægttab og forebygge Type 2-diabetes, viser nyt studie.

Selvom det nogle gange skal gå hurtigt om morgenen, og appetitten måske ikke helt er der, kan det godt betale sig at sætte sig og spise morgenmad. Et nyt studie viser, at morgenmad kan være med til både at forebygge Type 2-diabetes og kickstarte et vægttab. Det skriver mediet Daily Mail. Forskere fra universitetet i Tel Aviv og Det hebraiske universitet i Jerusalem har fulgt 36 mennesker, hvoraf alle havde diabetes, mens blot halvdelen var overvægtige.

-Når morgenmaden bliver sprunget over, er gener relateret til vægttab mindre tydelige. Det kan lede til store udsving i blodsukkeret, der kan lede til vægtøgning - uanset hvad folk spiser resten af dagen, siger Daniela Jakubowicz, der er én forskerne bag studiet. 

Læs også: Dét skal du spise til morgenmad

Morgenmad skal spises tidligt

Morgenmaden er altså vigtig for, at gener relateret til vægttab er tydelige. Studiet viser også, at jo tidligere morgenmaden indtages, jo bedre - men senest inden klokken 9:30.

Læs også: Derfor skal du spise æg til morgenmad

-At time måltiderne korrekt, som eksempelvis at spise morgenmad inden klokken 9:30, kan lede til en forbedring af hele stofskiftet i kroppen, gøre vægttab lettere og forsinke komplikationer forbundet med Type 2-diabetes og andre aldersrelatede lidelser, fortæller Daniela Jakubowicz.

 

Læs mere om