Gå til hovedindhold

Derfor skal du spise tørret frugt som julesnack

Tørret frugt er et rigtig godt alternativ til juleslik med tomme kalorier, ifølge diætist Anne W. Ravn.

Derfor skal du spise tørret frugt

Julen nærmer sig, og det betyder at julebordet bugner med godter og lækkerier, der ikke altid er lige sundt for os. Ifølge diætist Anne W. Ravn, der er medlem af SØNDAGs sundhedspanel, er tørret frugt et rigtig godt alternativ til tomme kalorier som slik, chokolade og andre usunde julesager.

- Det er endda slik med værdifulde vitaminer og mineraler og gavnlige plantestoffer, der hjælper immunforsvaret i en måske lidt trængt tid. Du kan næsten få dækket dit daglige behov for fibre, vitaminer og mineraler ved at spise tørret frugt, men det tilfører også en mængde kalorier, og det er egentlig den eneste hage ved det sunde slik, forklarer Anne W. Ravn.

Læs også: Tørret frugt og dit blodsukker. 

Færre kalorier med tørret frugt i stedet for juleslik

Figner og abrikoser og tørrede æbler er sundere end dadler, da fiberindholdet er højere og sukkerindholdet lavere. Tørrede bananer er til gengæld ristet i kokosolie, så her er fedtindholdet ligeså højt som i leverpostej. Tørret frugt er meget sødt, og den søde smag stammer fra det naturlige sukkerindhold i frugterne – også kaldet fruktose.

Læs også: Er du lækkersulten efter aftensmaden?

- Under tørringen ophobes fruktosen i tørstoffet, og resultatet er meget sødere end den oprindelige friske frugt. Fruktose søder 1,7 gange så meget som almindeligt sukker, men indeholder ikke mere energi. Det vil sige, at du trods alt får færre kalorier, når din søde tand fodres med søde sager med fruktose i stedet for juleslik med almindeligt sukker, lyder det fra Anne W. Ravn.