Gå til hovedindhold

Det sker der, når vi spiser os propmætte

Du kan få ondt i maven, når du pludselig har indtaget alt for meget mad.

Det sker der, når vi har indtaget for meget mad

De fleste har nok prøvet at føle sig propmætte efter et lækkert måltid mad. Det kan nemlig være svært at stoppe, når det er livretten, der er på bordet, og man i øvrigt glemmer at lægge mærke til sin sultfornemmelse.

Læs også: Styr appetitten med disse 4 gode råd.  

Men det kan ende med at blive ganske ubehageligt for kroppen, når man har overspist.

- Mæthedsfornemmelsen kan inddeles i flere faser, og hjernens mæthedscenter påvirkes både af synet, smagen, tyggeprocessen, synkningen af maden og det, der sker nede i maven og tarmsystemet, som frigiver hormoner, der også påvirker hjernens oplevelse af mæthedscenter. Desværre går der tyve minutter fra dette sker, til hjernen registrerer, at nu er du mæt og skal holde op med at spise, forklarer Anne W. Ravn, der er diætist og medlem af SØNDAGs sundhedspanel.

Fed mad giver smerter i længere tid

Når man spiser for meget mad, bliver mavesækken udspilet, og det kan både give ubehag og smerter.

- Har maden tilmed et højt fedtindhold, forsinker det tømningen af mavesækken. Det betyder, at smerterne varer længere. Fed og proteinrig mad giver øget udskillelse af mavesyre, og det kan give sure opstød og halsbrand, siger Anne W. Ravn.

Hun forklarer, at det kan hjælpe at stå op i stedet for at sidde ned.

Læs også: Overspiser du?

Giv dig tid, når du spiser

Det en god idé at forsøge at forebygge overspisning – også selvom maden smager godt. Anne W. Ravn kommer her med et par råd til, hvordan du kan gribe det an. 

- Tænk over, om du kan spise langsommere, læg kniv og gaffel af og til, øs kun en portion op, og sæt maden langt væk. Det kan alt sammen bidrage til, at du oplever dig mæt, før din mave bliver overfyldt. Forsigtig fysisk aktivitet som en gåtur kan lindre smerterne, lyder rådene fra Anne W. Ravn.

Læs mere om