Gå til hovedindhold

Din spiseadfærd er nøglen til vægttab

Foto: Pantherstock
Det er ikke kun motion og sund kost, som har indflydelse på dit daglige vægttab. Også måden du spiser på har noget at sige.

Man kan følge mange forskellige kure, men uanset hvad bør du huske på, at også andre forhold end maden på tallerkenen er med til at styre, hvor meget du spiser, og dermed hvor mange kalorier der ryger indenbords.

Det er omstændighederne, vi spiser under, altså den såkaldte spiseadfærd, som du skal have lige så meget fokus på.

Her handler det i høj grad om at sætte spisetempoet ned og give mætheden tid til at indfinde sig. Den er nemlig 15-20 minutter om at nå fra maven op til hjernens appetitcenter, fortæller læge Jerk. W. Langer til Udeoghjemme.dk.

Gode råd til din spiseadfærd

Nedenunder er nogle af Jerks mest effektive råd indenfor vægttab:

* Inden du tager den første mundfuld, så mærk efter, hvordan du har det. Fortravlet? Stresset? Trist? Keder du dig? Eller er du rigtig sulten? Har din krop virkelig et behov for at spise nu, eller begynder du at spise af helt andre årsager? I sidstnævnte tilfælde kan du måske foretage dig noget andet, for eksempel gå en tur.

* Portionsanret altid maden på en tallerken i stedet for at spise direkte af bakken eller posen. Så får du meget bedre styr på, hvor meget du får, ligesom du ikke ubevidst tømmer hele posen. 

*  Spring ikke måltider over. Umiddelbart sparer du selvfølgelig nogle kalorier, men efterfølgende bliver du så ulvesulten, at du mere end rigeligt kompenserer for det ved at spise ekstra meget, hurtigere og mere usundt.