Gå til hovedindhold

Du bliver tyk af at spise sent

Sandt eller falsk – bliver du tyk af at spise sent? Bogen "100 myter om sundhed og sygdom" giver dig svaret her.

Sandt eller falsk – bliver du tyk af at spise sent? Bogen "100 myter om sundhed og sygdom" giver dig svaret her.

Overalt i medierne kan man læse spaltevis af tips til det hurtige, bedste og varige vægttab. Et af dem er rådet om ikke at spise sent om aftenen, eller lige før man går i seng, da det efter sigende feder. Umiddelbart synes forklaringen at være, at man ikke har nok tid til at forbrænde de kalorier, man har indtaget. Andre ugeblade nævner, at kroppens forbrænding går langsommere om aftenen, men har det noget på sig?

Læs også: 6 råd: Føl dig mæt – ikke tyk!

Et hold svenske forskere sammenlignede en gruppe overvægtige kvinder med en gruppe normalvægtige kvinder. De fandt frem til, at de overvægtige spiste flere måltider, og at flere af deres måltider blev spist om eftermiddagen og om aftenen. Men som bekendt er det ikke altid, at den umiddelbare sammenhæng er den rette sammenhæng. Ved et nærmere gennemsyn viste det sig også, at de overvægtige kvinder spiste flere måltider i det hele taget (og dermed også indtog flere kalorier), og at vægtøgningen var uafhængig af tidspunkterne på dagen, hvor måltiderne blev spist.

Der er lavet mange andre undersøgelser, heriblandt en, hvor 2.500 personer med forskellig vægt deltog. Her blev det undersøgt, om der var en sammenhæng mellem vægtøgning og tidspunktet på dagen, de spiste, og det kunne der ikke påvises.

Læs også: Parfoholdet gør dig tyk

Når alt kommer til alt, er der kun dokumentation for, at man har større risiko for at blive overvægtigt, hvis man spiser mere end 3 måltider om dagen. Det forklares med, at hvis man spiser regelmæssigt, så har man mindre tilbøjelighed til at overspise af de øvrige måltider.

I tråd med ovenstående har forskning også vist, at nøglen til vægttab er meget simpel – og alligevel så svær for os i praksis: at spise færre kalorier end vi forbrænder.

Derfor anbefaler mange diætister, at man i starten registrerer, hvad man spiser, og derefter udregner kalorier, fordi det giver et godt (og nogle gange ganske overraskende) billede over ens kalorieindtag. Hvis du spiser færre kalorier, end du bruger, så skal du nok tabe dig, uanset hvad du spiser.

Myten er et udpluk fra bogen '100 myter om sundhed og sygdom" af Kim Bartholdy og Andreas Hoff.

Om bogen

Knurrer maven, fordi den er sulten? Hjælper en forskrækkelse på din hikke? Smitter et smil? Er folk i parforhold lykkeligere end singler? Bliver man solbrun, når man bruger solcreme? Må man bade efter et måltid?

Det er blandt andet nogle af de spørgsmål, som du kan få svar på i ”100 myter om sundhed og sygdom”. Bogen er spækket med sjove, finurlige og tankevækkende myter, som du sikkert altid har undret dig over – alt sammen serveret på en yderst underholdende måde, så de mindste også kan være med.

Bogen er skrevet af læge Kim Bartholdy og komiker Andreas Hoff, så videnskab og humor går op i en højere enhed. Den videnskabelige tyngde er på plads – men det bliver det bestemt ikke mere kedeligt af!

Køb bogen HER >>
 

Læs mere om