Gå til hovedindhold

En times træning om ugen kan halvere din hovedpine

Hvad enten du styrketræner en time samlet eller deler træningen op, kan det betyde en halvering af dine smerter og antallet af dage, du har spændingshovedpine. Det viser et nyt dansk studie.

Træning forebygger hovedpine. Hvad enten du styrketræner en time samlet eller deler træningen op, kan det betyde en halvering af dine smerter og antallet af dage, du har spændingshovedpine. Det skriver Videnskab.dk.

Det viser en undersøgelse blandt 573 kontoransatte, foretaget af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i samarbejde med Københavns Professionshøjskole, Dansk Hovedpinecenter på Rigshospitalet-Glostrup, Syddansk Universitet og Aalborg Universitet.

Det skriver forskningscenteret i en pressemeddelelse.

Undersøgelsens resultater

De kontoransatte vurderede deres smerter på en skala fra 0 til 10 før og efter et forløb, hvor de lavede øvelser for nakke og skuldre i henholdsvis:

1 time i træk 1 gang om ugen, 

3 gange om ugen i 20 minutter eller

9 gange om ugen à 7 minutter.

Deltagerne trænede 1 time om ugen i 20 uger, og effekten var den samme for alle 3 modeller.

Læs mere om, hvorfor man får hovedpine på Videnskab.dk

"Det vigtigste er, at man træner og gør det regelmæssigt hver uge, men der er fleksibilitet i forhold til at træne, som det passer bedst,"  udtaler professor Lars L. Andersen, der er en af forskerne bag undersøgelsen. 

Undersøgelsen viser desuden, at de deltagere, der havde en instruktør til at fortælle dem, hvordan de skulle udføre øvelserne, nedsatte deres forbrug af smertestillende midler som paracetamol, ibuprofen og aspirin.

Deltagere, der trænede alene, havde samme forbrug af smertestillende midler, på trods af at de samtidig oplevede færre smerter.

Undersøgelsen er publiceret hos ScienceDirect.

Læs flere artikler på Videnskab.dk