Gå til hovedindhold

Energidrik er farlig for dit vægttab

Hvis din energi skal have et boost via en energidrik, er det vigtigt at holde lidt igen – især i forbindelse med dit vægttab.

Når din energi skal have et boost via en energidrik, er det vigtigt at holde lidt igen – især i forbindelse med dit vægttab.

Vores energi daler ofte i sommervarmen og vi bliver ekstra tørsige. Mange vælger derfor at hente hjælp fra en energidrik, for som vi kender det fra kaffe, har energidrik rigtig nok en opkvikkende effekt. På detsundeliv.dk fortæller diætist Lisa Bolting:

”Energidrikken har et højt indhold af koffein og det er indholdet af dette, der nogle gange gør, at vi vælger energidrikken fremfor andre drikkevarer, når vi ønsker et energiboost. Som vi kender det fra kaffe, har koffein en opkvikkende virkning, og da en energidrik for det meste indeholder samme mængde koffein som en almindelig kop kaffe, vil man efter at have drukket drikken også få følelsen af mere energi.”

Læs også: De bedste og de værste drikkevarer

Drik energidrik med måde under et vægttab

En energidrik indeholder lige så stor en mængde sukker som sodavand – og det er altså ikke småting. Så det siger næsten dig selv, at når energien har været på sit højeste, efter at have drukket en energidrik, så sker det modsatte blot igen – og endda endnu værre.  

”Sukker er et simpelt kulhydrat, som hurtig optages i blodet og derfor giver energi. Men kort tid efter vil sukkeret optages af kroppens celler og dit blodsukker vil falde kraftigt igen, hvilket medfører, at du bliver endnu mere træt end før. Dette er samtidig med til, at energidrikken også indeholder mange kalorier,” advarer diætisten.

Samtidig ved du, at når dit blodsukker falder, har du også lettere ved at ty til usunde fristelser – og dermed endnu flere kalorier. Så hvis du har brug for et energiboost under dit vægttab, er det en god idé at finde energien gennem andre drikke, sund mad og motion.

Læs også: 5 tips til at spare på de flydende kalorier

Få et energiboost med smoothies

Her får du fem opskrifter på lækre smoothies, der giver et energiboost netop der, hvor du har brug for det:

Hvis du skranter: Smoothie med kiwi, appelsin og mynte
Hvis du har ondt: Smoothie med æble, blegselleri og fennikel
Hvis du stresser: Smoothie med appelsin, vaniljestang og ingefær
Hvis du er forkølet: Smoothie med hindbær, mascarpone og hyldeblomstsaft
Hvis du har tømmermænd: Smoothie med banan, skyr og appelsinjuice

Du kan også vælge et sundt og naturligt alternativ til en almindelig energidrik - prøv fx Energidrik Pure Bio Energy >>

Artiklen indeholder affiliate-link

Læs mere om