Gå til hovedindhold

Er du lækkersulten lige efter aftensmaden?

Oplever du jævnligt, at du straks efter aftensmaden begynder at kigge i skufferne efter lidt snacks? Se her, hvordan du stimulerer dine smagsløg bedst muligt.

Oplever du jævnligt, at du straks efter aftensmaden begynder at kigge i skufferne efter lidt snacks? Se her, hvordan du stimulerer dine smagsløg bedst muligt.

Manglende mæthed og en utilfredsstillet følelse efter måltidet kan skyldes manglende smagsvariation i dit måltid. Din mæthed øges, hvis de fem grundsmage salt, surt, sødt, bittert og umami er repræsenteret:

Læs også: Er du egentlig sulten, når du spiser?

● Salt kan være havsalt, soja eller saltede fødevarer som bacon, lufttørret skinke, kapers eller saltede nødder.
● Surt kan være eddike, citron, cornichoner, syrlige æbler eller syrnede mælkeprodukter som f.eks. cremefraiche.
● Sødt kan være frugt, tørret frugt, ketchup eller søde dressinger.
● Bittert kan være grapefrugt, bitre salattyper som f.eks. rucola, julesalat eller feldsalat, rå løg, oliven, valnødder, kaffe eller mørk chokolade.
● Umami kan være modne tomater, asparges, svampe, lagrede oste, soja, ansjoser eller skaldyr.

Læs også:
Lyde kan manipulere dine smagsløg
Sådan spiser du efter sult-mæthedsskalaen

Læs mere om