Gå til hovedindhold

Er du stresset?

Træn dig fri for stress med den rette motion - læs mere her...

Er du stresset? 

Ifølge en ny undersøgelse af 2.020 voksne personer er 20 procent ekstremt stressede, 44 procent er moderat stressede, mens kun hver tredje blot føler sig lidt eller slet ikke stresset. 

Man stresser, når kravene fra omgivelserne overstiger ens formåen. Når man har for travlt og ikke kobler fra, men konstant er på computer og smartphone. Når man ikke har tid til at være sig selv i stilhed for at reflektere over dagens hændelser og indtryk.

Pludselig orker man ikke det konstante pres fra omgivelserne, føler sig uden indflydelse på sit eget liv, hjertet banker, vejrtrækningen øges, maven trækker sig krampagtigt sammen, musklerne spænder, man småsveder, trøstespiser sig til en vægtstigning, sover elendigt og tænker ikke længere kreativt og konstruktivt.

Stress kan ses på vægten - læs mere her

Stress forsvinder ikke bare af sig selv, og grundlæggende må man bryde den onde cirkel og igen få overskud til at få has på de faktorer, der ligger bag stressen. Fysisk aktivitet kan være en hjælp til at bryde den onde cirkel. Al træning er som udgangspunkt godt. Alligevel er der forskel på, hvad der virker bedst, afhængigt af dit stressniveau. Det betaler sig at prøve sig frem efter principperne i denne guide, da du ellers i værste fald kan gøre ondt værre.

Bemærk følgende: Træning på arbejdspladsen er ikke altid optimalt, hvis du har arbejdsrelateret stress. Gå i center i stedet, eller kom udenfor. Er store træningshold med mange mennesker ikke sagen, så er du nok mere tryg sammen med et par veninder. Spring ikke træningen over uden god grund. Magter du det ikke rigtig, så lav alligevel en lettere session. Eller smugl træningen ind i de daglige sysler, såsom at cykle hver gang det er muligt.

Hvor stresset er du?

Let stress

Hjertebanken, tør mund, rystende og svedige hænder. Fornemmelse af en indre knugende følelse i maven.

Moderat stress

Søvnproblemer, træthed i dagtimerne, gider ikke foretage sig noget, mister initiativ og virkelyst, træt af sit arbejde, humøret svinger.

Svær stress

Svigtende langtidshukommelse, har svært ved at være sammen med andre mennesker, uregelmæssig menstruation, kroniske maveproblemer, smerter, dårlig modstandskraft, forhøjet blodtryk, overvægt. 

Sådan kan du træne

Yoga meditation, mindfulness

Bedst mod: Svær stress

Du skal have ro og komme ned i tempo. I forvejen banker hjertet løs, og kroppen gennemstrømmes af stresshormoner, så hård træning risikerer at forværre symptomerne. Du mærker effekten med det samme, så når akut stress truer, kan du eksempelvis meditere kroppen til ro.

Vild med Yoga

Du kan læse mere om yoga i e-bogen "Vild med yoga". Her kan alle være med, og du får både programmer, der varer ca. 20 minutter, et intenst 5-minutters program, øvelser til problemområder m.m.

Bogen kan købes her

Gang

Bedst mod: Svær stress

Når som helst, hvor som helst. Alene som tiltrængt alenetid, eller til at vende situationen med en god veninde. Du kommer udenfor og får humørløftende lys. Lad telefonen blive hjemme. Som bonus forbrænder rask gang mange fedtkalorier, hvis du er tilbøjelig til at trøstespise.

Svømning

Bedst mod: Moderat stress Kombinationen af vandets blødgørende egenskaber og musklernes arbejde giver dig en effektiv afstressende, rytmisk massage.

Løb, cykling, crosstrainer og romaskine

Bedst mod: Moderat stress Konditionstræningens rytmiske, gentagne bevægelser på en længere tur virker meditative, så du vender blikket indad og lader tankerne flyde frit. Forsøgspersoner rapporterer færre stressog angstsymptomer, selv efter ret kort intensiv træning. På et tidspunkt fornemmer du måske endda det såkaldte runners high med masser af velbehag, som jager stress væk. Pas på med at give den alt for meget gas, for så stresser nogle omvendt mere af de mange hormoner, som hård træning udløser.

Tennis, karate og tilsvarende sportsgrene med slag og aktion

Bedst mod: Let stress Du kommer af med frustrationer og negativ energi. Træningen fungerer som ventil til at slippe af med lettere stress og irritation.

Styrketræning

Bedst mod: Let stress Vi ved ikke så meget om, hvorvidt styrketræning dulmer stress, men mange melder alligevel om, at det hjælper, så lad det komme an på en prøve. Det stresser i hvert fald ikke. 

 

Artiklen indeholder affiliate links.

 

 

Læs mere om