Gå til hovedindhold

Er havregryn sunde?

Hvor sunde er havregryn egentlig, kan de sænke kolesteroltallet, og er det et problem, at de indeholder fytinsyre? Læs her, hvad læge Lotte Bang skriver om havregryn.
Spørg lægen: Hvor sunde er havregryn?

Læge Lotte Bang har fornylig modtaget en henvendelse fra en patient, der spørger om følgende:

I mange år har jeg spist rå havregryn om morgenen, både fordi jeg godt kan lide det og også på grund af let forhøjet kolesterol.
Nu skriver en professor i fødevarekemi ved institut for Fødevarevidenskab, at korn indeholder fytinsyre, der angiveligt skulle ”stjæle” kalken fra havregrynene. 
Vil det sige, at det alligevel ikke er sundt at spise havregryn? Jeg troede, jeg spiste den sundeste og bedste morgenmad!
 
Hold fast i den sunde morgenmad
Fytinsyre binder mineraler som f.eks. calcium, magnesium, jern og zink, og det betyder, at de mineraler ikke optages så godt i kroppen. Stoffet findes i korn som f.eks. havregryn, men også i tørrede frø fra visse bælgfrugter og nogle nødder.
 
Fytase er et enzym, der omdanner fytinsyre og ødelægger syrens evne til at binde sig til mineraler og forhindre deres optagelse. Fytase findes i korn og kornprodukter, men ikke havre, og derfor har fytinsyren frit spil i havregryn. Fytase er særlig virksom under dejlægning og hævning med en pH-værdi på omkring 4,5 som i surdej, og derfor kan man forestille sig, at kornprodukter, der hæver længe eller produceres med surdej, er mere næringsrigt i forhold til optagelse af mineraler.
 
Den hæmmende virkning af fytinsyre på optagelsen af mineraler tillægges i dagens Danmark ikke så stor betydning, fordi fødevarer med et højt indhold af den syre også indeholder et meget højt indhold af mineraler. Det betyder, at den mængde af mineraler, der optages, er den samme, hvad enten der er lavt eller højt indhold af fytinsyre i kosten, når bare kosten er tilstrækkelig varieret.
 
Havregryn kan være medvirkende til at sænke kolesteroltallet, og den effekt har, så vidt jeg kan skønne, intet at gøre med fytinsyre og fytaseaktivitet.
 
Hold derfor endelig fast i din sunde morgenmad, og er du bange for ikke at få mineraler nok, kan en enkelt vitaminpille hjælpe.