Gå til hovedindhold

Er kokosolie sundt?

Er kokosolie sundt?
Kokosolien anses af mange som en rigtig superfood og benyttes i store mængder. Men er den i virkeligheden så sund?

De sidste år er der mange, der er begyndt at sværge til kokosolien som en erstatning for andre typer af fedtstof i madlavningen.

Men noget tyder altså på, at den populære olie ikke er helt så sund endda – nogle forskere mener endda, at den er ”det rene giftstof”. Det skriver videnskab.dk.

Grunden til, at olien er kommet under luppen, er, at den indeholder hele 90% mættet fedt. En type af fedt, der altså er kendt for at hæve kolesterolet i blodet og at øge risikoen for hjertekarsygdomme. Af samme årsag har den generelle tommelfingerregel længe været, at man bør undgå at spise store mængder af mættet fedt – en anvisning, der altså synes at være blevet glemt med kokosoliens indtræden.

Denne anvisning gælder dog stadig, og derfor råder både Hjerteforeningen og danske kostråd til, at man holder igen med kokosolien og erstatter den med rapsolie, olivenolie og margarine, da disse indeholder langt mindre mættet fedt.  

Mangler evidens for positive effekter

Grunden til, at kokosolie i sin tid blev så populært, er, at mange af dens positive effekter blev fremhævet. Men mange af disse påstande er der altså intet – eller begrænset – belæg for.

For eksempel blev det fortalt, at kokosolie kan medføre vægttab, blege tænderne og dræbe bakterier og vira. Desuden påstod man, at den kunne mindske risikoen for hjertesygdomme, hvilket flere forskere altså nu forklarer, er langt fra tilfældet grundet den høje mængde af mættet fedt.

De andre påstande har da også mødt en del modstand. Blandt andet har ikke et eneste studie vist, at kokosolie skulle kunne medføre vægttab, og der er heller intet, der bakker op om påstanden om, at kokosolien skulle kunne blege tænderne.

At kokosolien skulle kunne dræbe bakterier er dog ikke helt afvist. Kokosolie indeholder nemlig monolaurin, der siges til dels at beskytte mod betændelse i sår. Det er dog ikke muligt at overføre denne egenskab direkte til kokosolien, da det endnu er uvist, om kroppen kan producere monolaurin fra kokosolie.

Alt i alt bør man altså holde igen med kokosolien, da dens positive effekter ikke syner af så meget som først antaget. At den indeholder meget mættet fedt er dog et faktum, hvorfor man så vidt muligt bør undgå at indtage for store mængder kokosolie.

Kilde: Videnskab.dk