Gå til hovedindhold

Få gode vaner i dit årti

Kroppen forandrer sig gennem hele livet. Som årene går, svinder muskelmassen, og det betyder lavere forbrænding. Se her, hvad du bør have fokus på i din alder!

Kroppen forandrer sig gennem hele livet. Som årene går, svinder muskelmassen, og det betyder lavere forbrænding. Se her, hvad du bør have fokus på i din alder!

20’erne

Er du i 20’erne, kan du fortsat spise meget, uden at du nødvendigvis kan mærke det på vægten. Din forbrænding er god, og skulle du tage på i vægt, så er det let at smide kiloene igen ved at spise sundere. Det skal dog siges, at jo længere der går, før du smider de nye kilo, jo bedre sætter de sig fast.

Gode vaner til dig i 20’erne
● Spis morgenmad inden for den første time, efter du er stået op for at få forbrændingen i gang.

● Spis nogle gode proteiner og noget sundt fedt som for eksempel laks og avocado.

● Skær ned på de tomme kulhydrater som sodavand, hvedemelsprodukter og hvide ris.

● Prøv at træne tre til fire gange i ugen og kombiner løb, cykling, step eller lignende med styrketræning. Og få helst intervalløb ind i din træning.

Læs også: Hvor gammel er du i virkeligheden?

30’erne

Hvis du allerede har levet et sundt og aktivt liv i 20’erne, så høster du frugten af det nu. Og du bør helt sikkert fortsætte de gode vaner fra 20’erne, men vær opmærksom på, at forbrændingen bliver en smule dårligere i 30’erne, så det kan være en god idé at passe mere på med, hvad du spiser, hvis du vil holde vægten.

Gode vaner til dig i 30’erne
● Fortsæt med at starte dagen med et sundt morgenmåltid.

● Hvis du trænger til mellemmåltider, så hold dig til grøntsager og nødder.

● Træn tre til fire gange i ugen og sæt dig gerne nogle mål, så du har noget, det motiverer dig.

● Du bør fortsætte med at løbe, cykle eller dyrke aerobic, men prioriter styrketræningen for at opbygge musklerne og dermed øge forbrændingen.

Læs også: Fem tips til at sætte skub i forbrændingen

40’erne & 50’erne

Jo ældre du bliver, jo dårligere bliver forbrændingen, så det er vigtigt at leve et aktivt liv for at undgå, at kiloene sniger sig ind på sidebenene. Kroppen tåler mere, end man tror, så selv om du ikke før har levet et aktivt liv, kan du sagtens nå at blive stærk, selv om du først begynder nu.  

Gode vaner til dig i 40’erne og 50’erne
● Spis mad med mange antioxidanter for at forebygge nedbrydningen af celler. Det betyder, at du skal spise mange bær og vælge frugt og grøntsager i stærke farver.

● Sørg for at få nok omega 3. Det kan du gøre ved at spise fed fisk flere gange om ugen.

● Spis tilskud af kalcium, hvis ikke du får dit behov dækket ved at drikke mælk. Med alderen øges behovet for netop kalcium for at holde skelettet stærkt.

● Fortsæt med at træne, som da du var yngre, men lav gerne flere øvelser, der øger bevægeligheden. Her kan man med fordel begynde at gå til yoga.

● Styrketræning er fortsat vigtigt for at holde muskelmassen ved lige og for at holde forbrændingen høj.

● Begynder du i 40’erne et nyt liv med træning, så sæt dig gerne mål for træningen. Men giv dig tid til at nå målene og start med lette mål og byg dem gradvist op, jo længere du kommer med din træning.

Læs også: TEST - hvor slankeklog er du?