Gå til hovedindhold

Fedt - Forvirrer fedtet også dig?

Hver anden dansker synes, at informationen om fedt i kosten er kompliceret, og hele 60 pct. tager fejl af, hvilke fødevarer der indeholder umættet og mættet fedt. Det viser en ny undersøgelse gennemført af Voxmeter.

Hver anden dansker synes, at informationen om fedt i kosten er kompliceret, og hele 60 pct. tager fejl af, hvilke fødevarer der indeholder umættet og mættet fedt. Det viser en ny undersøgelse gennemført af Voxmeter.

I marts 2015 offentliggjorde DTU deres store undersøgelse om danskernes kostvaner, som viste, at kun 3 pct. af befolkningen følger Fødevarestyrelsens anbefalinger, når det gælder indtaget af maks. 10 pct. mættet fedt i kosten. Danskerne har generelt skruet gevaldigt op for det usunde fedtindtag – dvs. det mættede fedt.

Læs også: Vær ikke bange for fedt

Nu indikerer en ny undersøgelse fra Becel, at én af grundene kan være, at vi er virkelig forvirrede omkring fedtet: Vi ved simpelthen ikke, hvad der er mættet og umættet fedt – og mere end halvdelen kender meget lidt eller slet ikke til Fødevarestyrelsens kostråd om mættet fedt, som går ud på at skære ned på dit forbrug af mættet fedt og vælge planteolier, f.eks. rapsolie og olivenolie, flydende margarine og blød margarine i stedet for smør, smørblandinger og hård margarine.

Læs også: Dette fedt gør maven flad

Hvad er mættet fedt?

Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi får maks. 10 pct. af energien fra mættet fedt. Mættet fedt findes primært i fødevarer med et højt indhold af animalsk fedt:

• Smør, smørbart blandingsprodukt, stege- og bagemargarine og svinefedt.
• Piskefløde, creme fraiche, ost, sødmælk og andre fede mejeriprodukter
• Kød og pålæg med højt fedtindhold.
• Kager, chips, flødeis og chokolade.
• Palmin og kokosfedt.

Læs også: Spis dig sund og slank i fedt

Hvad er umættet fedt?

Umættet fedt er det fedt, som vi skal spise mest af.

Enkeltumættet fedt findes i:
• Alle planteolier og særligt i raps- og olivenolie.
• Nødder, frø, avocado og mayonnaise.
• Flydende margariner og smørbart plantefedtstof/ bløde margariner.

Flerumættet fedt findes i:
• Alle planteolier og særligt i vindruekerne- og solsikkeolie.
• Flydende margariner og smørbart plantefedtstof/ bløde margariner, fede fisk som laks, sild, makrel, hellefisk og stenbider.

Læs også: 4 gode grunde til at spise fedt

(Kilde: Altomkost.dk)