Gå til hovedindhold

Fibre og din fordøjelse

Fibre er vigtige for din fordøjelse og din mæthedsfornemmelse - læs her, hvor du finder de bedste kilder til de vigtige fibre

Fibre og din fordøjelse

Fibre er vigtige for din fordøjelse og din mæthedsfornemmelse. Fibre findes især i grønsager, frugt – også tørret frugt, groft brød, fuldkornspasta, havregryn, kartofler, bælgfrugter, mandler m.m.

Så vigtige er fibre i din kost

To slags fibre

Man skelner mellem vandopløselige og ikke-vandopløselige fibre. Begge typer fibre er kolesterolsænkende, men derudover har de forskellig virkning, og vi har brug for begge typer.

De ikke-vandopløselige fibre stimulerer fordøjelsen, så afføringen kommer hurtigere igennem systemet. Samtidig binder fibrene diverse giftstoffer – såsom farve og tilsætningsstoffer. Hvilket vil sige, at fibrene tager giftstoffer med ud af kroppen via afføringen. Du finder især denne slags fibre i hvede og grønsager.

De vandopløselige fibre gør, at maden bliver længere tid i mavesækken. Dette bevirker, at du holder dig mæt længere, og at dit blodsukker bliver mere stabilt. Et stabilt blodsukker er vigtigt for din krop og dit velvære, da et lavt blodsukker nemt kan få dig til at overspise. Du finder især de vandopløselige fibre i frugt, bælgfrugter, havre og byg.

6 tips til at undgå oppustet mave

 

Læs mere om