Gå til hovedindhold

Forhøjet kolesterol – En sund livsstil kan hjælpe dig

Hvis du lever usundt, påvirker det din krop på flere forskellige måder. Forhøjet kolesterol rammer oftest dem, der ikke prioriterer sund mad og motion. Her kan du læse, hvordan du nedsætter eller forebygger forhøjet kolesterol i blodet.

Hvis du lever usundt, påvirker det din krop på flere forskellige måder. Forhøjet kolesterol rammer oftest dem, der ikke prioriterer sund mad og motion. Her kan du læse, hvordan du nedsætter eller forebygger forhøjet kolesterol i blodet.

Du kan komme langt, hvis du spiser sundt og dyrker regelmæssig motion, da forhøjet kolesterol i de fleste tilfælde hænger sammen med en usund lisstil. Forhøjet kolesterol i blodet kan dog også skyldes en genestisk sygdom. Ca. 10.000 danskere lever med forhøjet kolesterol på grund af en arvelig defekt.

Kolesterol - hvad er det?

Vores krop producerer selv kolesterol i leveren, men blodets indhold af kolesterol afhænger også af den kost, du spiser. Der findes fødevarer, der enten gavner eller øger indholdet af kolesterol i blodet (se nedenfor).

Vi har alle brug for kolesterol i blodet, da det er et af kroppens vigtige fedtstoffer, som bl.a. gavner opbygningen af kroppens celler, dannelsen af hormoner og D-vitamin.       

Det er ikke i selv en sygdom at få forhøjet kolesterol i blodet, men det kan være med til, at man udvikler åreforkalkning, der kan føre til hjertekarsygdomme. Vores blod indeholder det skadelige LDL-kolesterol (Low Density Lipoprotein), som giver risiko for åreforkalkning. Men vores blod indeholder også HDL-kolesterol (High Density Lipoprotein), som har en beskyttende virkning, så når du spiser sundt og dyrker motion, kan LDL-kolesterol holdes nede og HDL-kolesterol holdes oppe, så du undgår forhøjet kolesterol. Kvinder er født med et højere indhold af HDL-kolesterol i blodet end mænd.  

Man kan også få forhøjet kolesterol i forbindelse med nyresygdomme, sukkersyge, nedsat stofskifte og alkoholmisbrug.

Symptomer på forhøjet kolesterol

Da forhøjet kolesterol som sagt ikke er en sygdom i sig selv, er der ikke nogen symptomer, du kan holde øje med. Derfor anbefales det, at du får tjekket dit kolesteroltal via en blodprøve hos din læge, hvis du har mistanke til, at din livsstil godt kan placere dig i risikogruppen for forhøjet kolesterol.

Det er altså følgesygdommene, der kan komme i form af åreforkalkning og senere hjertekarsygdomme, du vil kunne mærke på din krop i forbindelse med fysisk aktivitet, fx smerter bag brystbenet, ud i armene, op i halsen, ned i læggene, svimmelhed og/eller synsforstyrrelser.

Sund kost og kolesterol

Ved at reducere fedt og kolesterol i kosten, kan du forebygge åreforkalkning, da det vil sænke koncentrationen af LDL-kolesterol i blodet betydeligt. En kostomlægning er nødvendig og i langt de fleste tilfælde er det faktisk muligt, at spise dig til et lavere kolesterol, så det ikke er nødvendigt at supplere med evt. medicin ordineret af din læge. En diætist vil kunne hjælpe dig igennem junglen af kolesterolrige og kolesterolfattige fødevarer – nogen kolesterolrige fødevarer giver nemlig ikke forhøjet kolesterolniveau i blodet, hvis de blot indtages moderat.

Det kan du gøre for at undgå forhøjet kolesterol:
• Spis en kolesterol- og fedtfattig kost
• Følg fødevarestyrelsens 10 kostråd
• Spis en kost, der er rig på brød, grøntsager og frugt
• Spis godt med fed fisk og små mængder magert kød
• Undgå kost med højt indhold af det mættede fedt
• Moderat alkoholforbrug  
• Undgå overvægt

Fødevarer, der nedsætter kolesterol

Her et par eksempler på fødevarer, der nedsætter kolesterol i blodet:
● Frugt
● Havre, kostfibre og boghvede
● Løg og hvidløg
● Fede fisk – især laks og sild
● Rødvin – 1-2 glas dagligt kan øge det gode kolesterol, men derefter øges det dårlige LDL-kolesterol 

Fødevarer, der øger kolesterol

Her et par eksempler på fødevarer, der øger kolesterol i blodet:
● Fedt – det mættede fedt fra kød og smør  
● Kaffe
● Sukkerholdige fødevarer
● Slik, kager og chips
● Junkfood
● Æg – mere end 4 æg om ugen kan have en negativ effekt på kolesterol

Køb hjælp til at undgå forhøjet kolesterol

I helsebutikken Med24.dk kan du købe veldokumenteret helsekostprodukter til mange forskellige tilstande – altid til fornuftige priser. Her et godt udvalg til dig, der vil forebygge forhøjet kolesterol i blodet:

FUTURA kolesterol bidrager til at vedligeholde et normalt kolesterolniveau i blodet. To kapsler om dagen er godt for både kolesteroltallet, hjertet, hjernen og synet.

Køb FUTURA kolesterol HER >>

Pikasol Kolesterol Balance er et kosttilskud, der indeholder højkoncentreret fiske- og hørfrøolie. To kapsler dagligt vil vedligeholde en normal kolesterolbalance.

Køb Pikasol Kolesterol Balance HER >>

Kolesterol Protect PLUS er et effektivt kosttilskud til forebyggelsen af forhøjet kolesterol.

Køb Kolesterol Protect PLUS HER >>

Mål dit kolesterol derhjemme

Hvis du gerne selv vil kunne måle dit indhold af kolesterol i blodet, kan kolesterolmåleren fra Multicare In nemt, hurtigt og sikkert hjælpe dig. Lige nu kan du købe et smart startkit – du kan se en video eller downloade brugsanvisning til kolesterolmåleren HER >>    

Køb Multicare In Startkit HER >>

OBS!
Ved forhøjet kolesterol anbefaler vi, at du tager en snak med din læge om din behandling, før du handler hjælpemidler på nettet.

Artiklen indeholder affiliatelinks