Gå til hovedindhold

Fuldkorn forebygger tarmkræft

Fuldkorn har længe været i forskernes søgelys for sin gavnlige virkning på en række kræftsygdomme, særligt tarmkræft. En ny international rapport slår nu for første gang helt fast, at fuldkorn forebygger tarmkræft...

Fuldkorn forebygger tarmkræft 

Fuldkorn har længe været i forskernes søgelys for sin gavnlige virkning på en række kræftsygdomme, særligt tarmkræft. En ny international rapport slår nu for første gang helt fast, at fuldkorn forebygger tarmkræft. En skål havregryn og en-to skiver rugbrød om dagen. Mere skal der ikke til for at få den mængde fuldkorn, som kan mindske risikoen for en af de hyppigste kræftsygdomme i Danmark.  

Derfor er motion godt mod kræft

Gennem de sidste 10 år har Kræftens Bekæmpelse og en række samarbejdspartnere arbejdet på at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Det sker gennem Fuldkornspartnerskabet, som står bag det orange fuldkornslogo, der skal gøre det nemt for os forbrugere at vælge den vare i supermarkedet, som giver os mest fuldkorn.

5 myter om fuldkorn

Logoet findes på 800 fødevarer – brød, mel, morgenmadsprodukter, knækbrød, ris, pasta, grød, knækkede kerner, flager og gryn. Vi spiser i dag dobbelt så meget fuldkorn som for 10 år siden. Men der er plads til forbedringer. Anbefalingen er, at man spiser 75 gram fuldkorn dagligt. Vi spiser i gennemsnit 63 gram. 30 procent af danskerne får den anbefalede mængde. For hver 48 gram ekstra fuldkorn man får dagligt, sænkes tarmkræftrisikoen med 17 procent, konkluderer rapporten.(ISJ)

 

Kilde: Kræftens Bekæmpelse