Gå til hovedindhold

Fup eller fakta om superfood

Begreber som superfood og hjernemad florerer lystigt blandt sundhedseksperter, i medierne, og når snakken går ved middagsbordet. Men hvad er op og ned på disse fødevarer, som har ry for at være små mirakler? Her får du diætist Anne W. Ravn og phytoterapeut Rikke Goerlichs bud på, hvad der er fup og fakta om 5 udvalgte råvarer.

Mørk chokolade skulle eftersigende give en smallere talje

Kakaobønnen stammer fra kakaotræet, som vokser i Sydamerikas Amazonområde. Mere end 50 procent af bønnerne består af det faste fedtstof kakaosmør og bearbejdede kakaobønner anvendes i chokolade og kakaopulver. Mørk chokolade med et kakaoindhold på mindst 70 procent skulle efter sigende give smallere talje, faste bryster og øget sexlyst. 

 
Phytoterapeuten
- Jeg tror på, at mørk chokolade kan give øget sexlyst, fordi kakao indeholder det stof, der hedder tryptophan. Det er et stof, som er i stand til at give os en følelse af velvære, overskud, glæde og en lethed til livet – og alt andet lige har vi kvinder større lyst til at være sammen med vores partner, når vi er glade, end når vi er bekymrede. Udover tryptophan er der også andre gode stoffer i kakaobønnen, som går ind og fremmer vores kognitive evner, vores koncentrationsevne og vores indlæringsevne.
 
 
Diætisten
- Helt lavpraktisk er der ingen tvivl om, at det er bedre at vælge mørk chokolade fremfor mælkechokolade. Men uanset hvor meget kakao, der er i, så indeholder chokolade fedt og sukker, så pas på med at lade dig besnære af snakken om antioxidanter og kakaoflavonoider, for hvis vi skal op og have den fulde effekt af chokoladen, skal man spise op til 200 gram om dagen – og så forsvinder taljen hos en del kvinder. Så nyd chokoladen i små bidder og prioriter i stedet grøntsager som den vigtige kilde til din sundhed.
 

Lakrids siges at kunne give forhøjet blodtryk

Lakrids stammer fra lakridsplantens tørrede og pressede rødder, som knuses og udkoges i vand, hvorefter saften koges ind til rålakrids, som kan bruges til slik. Tidligere blev lakridsrod og lakridsholdige produkter solgt på apotekerne som medicin.
 
Phytoterapeuten
- Det er rigtigt, at selv ganske små mængder lakrids på daglig basis kan gå ind og påvirke dit blodtryk. Derfor vil min anbefaling til mennesker med forhøjet blodtryk altid være: ”Lad være!”. Hvis man ikke allerede har forhøjet blodtryk, så skal man tænke på, at lakrids hæmmer udskillelsen af kalium og natrium i vores nyrer, som kroppen bruger til at stabilisere blodtrykket. Hvis du er lakridsspiser, bør du køre en saltfattig diæt og tænke alle de kaliumrige grøntsager ind i kosten såsom banan, selleri, rødbede eller mælkebøtteblade.
 
Diætisten
- Selvom jeg ikke er ude på at skræmme nogen, så er det faktuelt sådan, at selve ekstrakten kan give forhøjet blodtryk og man ved faktisk ikke, om salt og salmiak forstærker effekten af rålakrids yderligere. Når folk har et højt lakridsforbrug, anbefaler jeg ofte at skifte de bløde og letspiselige lakridser ud med et mere begrænset forbrug af lakridspastiller. Det er nemlig sådan, at en million danskere har forhøjet blodtryk, og at hver tredje har det uden at vide det, og i så tilfælde er det nok ikke prisen værd at guffe store mængder lakrids i os.
 

Kaffe menes at beskytte mod bl.a. kræft 

Kaffe dyrkes i et bælte rundt omkring Ækvator. Kaffebønnen er de hårde frøhvider fra kaffeplanten, som bliver brune og aromatiske ved ristning. Kaffe siges at beskytte mod bl.a. kræft,såsom tarmkræft, kræft i æggestokkene og arvelig risiko for brystkræft. 

 
Diætisten
- Den nyeste viden er, at kaffe også er forbundet med 40 procent lavere risiko for leverkræft, og det er bare oven i den øvrige viden om, at kaffe har en beskeden positiv effekt på helbredet. Når jeg siger beskeden, så skyldes det, at kaffe naturligvis ikke er kræfteliminerende, for så var jeg selv den første til at drikke 20 kopper kaffe om dagen. Desuden drikker mange café latte, cappuccino eller kaffe med sukker, og det tynger i kalorieregnskabet. Så nyd kaffen – men lad være med at begynde at drikke kaffe, hvis du bedre kan lide grøn te.
 
 
Phytoterapeuten
- Kaffe har et helt særligt indhold af antioxidanter, som man ikke finder i andre planter. Det er ganske rigtigt med til at modvirke sygdomme og styrke immunforsvaret, og op til tre kopper kaffe om dagen burde være helt problemfrit. Du skal dog være opmærksom på, at det tager ca. 12 timer for kroppen at udskille den mængde koffein, som svarer til en enkelt kop kaffe. Så hvis du drikker meget kaffe, får koffeinen kroppens naturligt beroligende stoffer som magnesium og andre mineraler til at udskilles hurtigere og dermed kan følelsen af uro, angst og depression forstærkes.
 
OBS: Den sundeste form for kaffe laves på kaffemaskine fordi filteret fanger det, man betegner som kaffefedt og svarer til kroppens eget kolesterol.
 

Mandler menes at holde huden flot og maven flad

Mandeltræet er oprindeligt fra Asien og mandlen er det frø, der gemmer sig inde i træets stenfrugt. De har et højt indhold af de gavnlige umættede fedtsyrer og indeholder store mængder B- og E-vitamin, jern, kalk og magnesium. Mandler siges at være en genvej til at holde huden smidig og maven flad.

 
Phytoteraeputen
- Der er faktisk noget om snakken, fordi mandler øger følsomheden overfor insulin og stabiliserer dermed vores blodsukker, så vi ikke går og småspiser med risiko for nogle ekstra kilo på maven. Desuden indeholder mandler mange fibre og meget magnesium, som er godt for både hjertet og  knoglerne og mod uro i kroppen – og så E-vitamin, som er den antioxidant, som går ind og modvirker rynker og solens negative påvirkning af huden. Jeg spiser selv mandler og for at undgå sprøjtemidlerne i skallen, smutter jeg dem og lægger dem i koldt vand. Det kan godt blive vanedannende.
 
Diætisten
- Du bør generelt gå udenom nødder ristet i salt, sukker, olie eller honning fordi det kan give for mange kalorier, salt, sukker og ringe typer fedt sammenholdt med nøddernes eget  indhold af gode stoffer. Hvis du ikke bøvler med vægten, er mandler og nødder dog en supergod snack fyldt med fordele som vitaminer, proteiner, mineraler, kostfibre og de sunde umættede fedstyrer. Den flade mave er desværre ikke umiddelbart en af de fordele, der følger med mandler – i min optik er den eneste vej til flad mave at holde fokus på dit generelle kalorieindtag samt masser af træning.  
 

Ingefær menes at kunne holde årstidens forkølelser på afstand

Ingefær stammer fra Asien og er store, tropiske urter med en kraftig, flerårig jordstængel, der indeholder celler med aromatiske stoffer. Den har været brugt medicinsk og bruges i dag i alt fra øl og kage til suppe og ingefærshot. 

 
Phytoterapeuten
- Ingefær er roden til alt godt. Den dræber bakterier helt oppe fra vores mundhule og hele vejen ned gennem vores fordøjelsessystem. Faktisk er det sådan, at man i lande, hvor man ikke lige har et køleskab indenfor rækkevidde, marinerer fødevarer i ingefær for at undgå, at det ender som en fordærvet grøn klump på køkkenbordet. Ingefær fremmer også de stoffer i vores krop, som patruljerer yderst på vores slimhinder og på vores hud og genkender og fjerner fremmede bakterie i opløbet – inklusive forkølelse. Så et ingefærshot om dagen kan jeg kun være fortaler for. 
 
 
Diætisten
- Der er helt sikkert noget interessant ved ingefær, men spørgsmålet er, om de hastigt producerede ingefær, vi dyrker i dag, har samme indbyggede madpakke af sundhedsfremmende stoffer som et ingefær, der har groet i årevis i østen. Jeg er selv vild med ingefær, så jeg håber, at forskningen vil vise, at det er ligeså effektivt, som det er velsmagende – også selvom det i jagten på antioxidanter og fibre nok er nemmere for de fleste af os at indtage den nødvendige mængde af kål, bønner og rodfrugter end tilsvarende sundhedsfremmende mængder af ingefær.
 
 

Læs mere om