Gå til hovedindhold

Glutenallergi - Fødevarer med og uden gluten

Glutenallergi - fødevarer med og uden gluten
Her får du en liste over, hvilke fødevarer du må spise, og hvilke du bør begrænse, eller helt undgå, hvis du lider af glutenallergi.

Her får du en liste over, hvilke fødevarer du må spise, og hvilke du bør begrænse, eller helt undgå, hvis du lider af glutenallergi.

Hvis du lider af glutenallergi, er behandlingen enkel: Spis en glutenfri kost. Men i alt sin enkelthed gemmer sig alligevel lidt af en udfordring, da rigtig mange madvarer indeholder gluten. Og ofte ledsages glutenallergi af en laktoseintolerance, hvilket involverer store fødevaregrupper, du helt ska undgå.

Sådan kan du leve med glutenallergi

Sundhedsstyrelsen har lavet en god og brugbar liste til dig med glutenallergi:

Gluten findes i:
● Hvedemel, durumhvede, grahamsmel, fuldkornshvedemel, sigtemel, hvedeklid, hvedekim, hvedekerner, mannagryn, semulje, bulgur, couscous, spelt, urhvede, emmer, enkorn, kamut
● Rugmel, rugkerner.
● Havregryn, havremel, havremix, müsli, havreklid, havrekager – med mindre det er lavet af special-fremstillet havre.
● Byggryn, perlebyg.
● Brød, kager, pasta, panering (rasp), vafler, kiks, biskuits, bageblandinger, ristede løg.
● Madlavningsfløde, undtaget Cremefine.

Gluten kan findes i:
● Mange morgenmadsprodukter.
● Farsvarer, paté, pølse, pålægsvarer, færdige middagsretter, stuvning, sovs, bouillon.
● Sennep, ketchup, mayonnaise, remoulade, karry og andre krydderiblandinger.
● Fyldt chokolade, lakrids, lakridskonfekt, vingummi, karameller.
● Frosne kartoffelprodukter, chips.
● Øl og milkshake.
● Sojasauce

Læs også: Glutenallergi - Gode råd og opskrifter til dig, der ikke kan tåle gluten

Fødevarer, der naturligt er fri for gluten:
Fødevarerne på denne liste indeholder sjældent gluten. For at være på den sikre side bør du alligevel altid læse varedeklarationen.
● Kød (fersk, frossent, røget og saltet), fjerkræ, fisk, indmad, æg.
● Kartofler og grøntsager (friske og konserverede).
● Frugt (frisk, tørret, frosset eller konserveret), kokos, nødder, mandler.
● Mælk, syrnede mælkeprodukter (uden müsli), ost.
● Margarine, smør, olie, minarine.
● Saft, juice, sodavand, vin, spiritus.

Udover en glutenfri diæt, er der en række forholdsregler, du bør følge:
● Du skal indtage ris, hirse, majs, soya, kartofler mm.
● Du skal undgå mad/drikke, der indeholder mel fra hvede, rug og byg.
● Du bør i starten undgå mælkeprodukter på grund af forbigående mælkesukker-intolerans – også kaldet laktoseintolerans.
● Du bør tage tilskud af jern og kalk samt multi-vitaminer for at sikre, at man indtager de anbefalede mængder
● Du skal undgå øl, der er brygget på korn

Heldigvis lever mange fint og ubesværet med en glutenfri diæt, da de efterhånden mange glutenfrie varer i butikkerne, gør det lettere at håndterer en glutenallergi.

Gode opskrifter til dig med glutenallergi

I vores shop kan du købe to forskellige tillæg med lette og lækre glutenfrie LCHF-opskrifter, der passer perfekt ind i et liv med glutenallergi. Flere og flere danskere vælger at spise glutenfrit, og det gælder både allergikere, intolerante og raske. I hæfterne får du hhv. 14 og 16 LCHF-opskrifter, som er glutenfri, og flere er også mælkefri. Efter køb sendes hæfterne som pdf-filer til din e-mail.

4 opskrifter uden gluten

Frokostbrød med kerner

Knækbrød

Brunsviger

Chokoladekage med jordnøddesmør

Læs også: Bag med fedtreduceret mel – Glutenfri bagning

Shop glutenfrit på nettet – madvarer til dig med glutenallergi

Du kan med fordel handle dine glutenfrie madvarer på nettet – prøv fx:

Glutenfri mel

Glutenfri havregryn

Glutenfri pasta

Glutenfri kage

Gluten- og sukkerfrie produkter

Vil du vide mere om glutenallergi?

Hos Dansk Cøliaki Forening finder du en masse information og gode råd, som kan hjælpe dig videre i hverdagen, hvis du har eller kender en med glutenallergi.

Artiklen indeholder affiliate-links

Rabatkoden gælder indtil d. 12. april 2015.