Gå til hovedindhold

Gode fødevarer til vægttab

Her finder du en lille guide til nogle af de vigtigste fødevarer, som du med fordel kan have i din kost så ofte som muligt.

Jeg (diætist Lisa Bolting, red.) bliver ofte spurgt, hvilke fødevarer der er de sundeste, og hvilke man ikke kan undvære. Men sådan kan man ikke tale om fødevarer, man skal jo helst leve varieret. Der er dog nogle fødevarer, der har så høj en sundhedsværdi, at det kan være godt at repetere dem. Ikke mindst, fordi nogle af dem indeholder en del fedt, hvilket måske kunne afholde nogle fra at spise dem. Men man skal huske på, at der også skal fedt til, hvis et vægttab skal kunne fungere effektivt.

Du får derfor her en lille guide til nogle af de ”vigtigste” fødevarer, som du meget gerne må have i din kost så tit som muligt.

Disse fødevarer er gode til vægttab:

Laks, sild og andre fede fisk indeholder meget af de værdifulde omega-3-fedtsyrer, og disse fisk er den allervigtigste kilde til D-vitamin og selen.

Havregryn bugner af sunde kostfibre og har stor mæthedsværdi. Samtidig indeholder de lidt af det umættede fedt i kernen.

Rugbrød er sundt både pga. det høje fiberindhold og pga. rugmel, som frigiver nogle af de mest beskyttende antioxidanter. Hold øje med, om der er et højt indhold af rugmel i dit brød.

Æg indeholder de fleste af de proteiner, som du har brug for. Æg er et meget komplekst levnedsmiddel, som samtidig indeholder både lidt D-vitamin og selen samt andre gode næringsstoffer.

Oliven- og rapsolie har et meget stort indhold af de gode enkeltumættede fedtsyrer, som mange får for lidt af. De er desuden de bedste olier at stege mad i.

Nødder og mandler har et stort indhold af de gode enkelt-umættede fedtsyrer og en del omega-3-fedtsyrer. Herudover gemmer de på både kalk, kostfibre og vitaminer. Pas på mængden, men spis dem gerne.

Grønne grøntsager indeholder store mængder af forskellige vitaminer. Andre grøntsager har andre typer af vitaminer, men ingen har så mange som de grønne.

Farverige frugter indeholder mange vitaminer. Jo mere farve og jo bedre gennemfarvning af frugten som i fx bær, des flere vitaminer.

Læs mere om