Gå til hovedindhold

Gode råd mod hård mave

Dame sidder på sengekant og tager sig til maven. Hun har hård mave.
Lider du af hård mave eller forstoppelse, så læs med her, hvor læge, Jerk W. Langer giver dig gode til, hvordan du kan sætte skub i maven igen.

Sæt skub i maven

De fleste får med mellemrum forstoppelse. Måske spiser du i en periode færre kostfibre, drikker for lidt vand, sveder mere end sædvanligt eller bevæger dig for lidt.

I mange tilfælde er forstoppelse et generende, men dog forbigående problem, der forsvinder igen – enten af sig selv, eller når du fjerner årsagen. Men en stresset hverdag kan gøre det hele værre, især hvis du også har tendens til oppustet mave og fordøjelsesbesvær, altså såkaldt irritabel tyktarm. Så gælder det om at få bedre styr på den del af tilværelsen, selv om det kan være svært. Men forsøget skal gøres.

Stress og travlhed gør det også sværere at finde overskud til at spise ordentlig mad, og man risikerer at forfalde til færdigretter og junkfood, som mangler kostfibre, men er fyldt med sukker. Det går ud over maven.

Risiko for alvorlige sygdomme

Når maden er lang tid undervejs på grund af forstoppelse, kan der dannes skadelige stoffer, som øger faren for tyktarmskræft. Måske er der også sammenhæng mellem forstoppelse og Parkinsons sygdom, kronisk nyresygdom, adhd og autisme. Omvendt giver en kvik mave med hurtig passage en sundere tarmvæg og et bedre helbred, beretter forskere fra DTU Fødevareinstituttet.

Dårlig mad er også gift for den vigtige tarmflora. Tarmbakterierne er meget glade for kostfibre, men mad med sukker er nærmest gift for tarmbakterierne. Det samme mener forskerne, at store mængder rødt kød er.

Mange hilsner

Jerk W. Langer

Læs også: Hjælp til maven. Slut med oppusthed

Gode råd 

  • De tre hjørnesten i behandlingen af ukompliceret forstoppelse er: Flere kostfibre, mere væske samt masser af motion og bevægelse. I svære tilfælde kan afføringsmidler komme på tale, men tal først med apoteket eller lægen om, hvilket middel der er bedst i netop din situation.
  • Drik ekstra væske, når du spiser mange kostfibre. I det hele taget er det sundt for maven med mindst to liter væske om dagen, først og fremmest vand. Mange mennesker drikker for lidt, ikke mindst ældre. Kaffe kan sætte gang i mavens peristaltik, så man skal på toilettet. Virkningen skyldes delvist koffein, men også koffeinfri kaffe kan hjælpe mod forstoppelse.
  • Motion er vigtig, fordi bevægelserne hele tiden ændrer trykket inde i maven og presser tarmindholdet videre i systemet. Gå gerne lange ture, brug cyklen, tag trappen, og hvad du ellers kan finde på, som lægger mere pres på maven.
  • Få masser af kostfibre fra fuldkornsprodukter, grove grøntsager, frisk frugt, bønner, asparges, bønnespirer, kål og gulerødder. Generelt får du flere kostfibre, når du bruger naturlige råvarer og spiser uforarbejdede produkter. Tag eventuelt en skefuld hvedeklid sammen med rigeligt vand morgen og aften, som både er billig og god for fordøjelsen. Hørfrø er et velprøvet, effektivt og uskadeligt husråd mod forstoppelse. Frøene svulmer op ved kontakt med vand, hvilket sætter gang i tarmfunktionen.