Gå til hovedindhold

Gode råd ved julebordet

Typisk spiser man alt for meget af den gode julemad. Det kan give mavesmerter, forstoppelse og oppustethed, der kan lægge en dæmper på en ellers hyggelig aften. Her får du en række gode råd, så du slipper for besvær med maven.

GODE RÅD VED JULEBORDET

Typisk spiser man alt for meget af den gode julemad. Det kan give mavesmerter, forstoppelse og oppustethed, der kan lægge en dæmper på en ellers hyggelig aften. Her får du en række gode råd, så du slipper for besvær med maven.

Juleferie og mad hører sammen. Masser af mad, for naturligvis skal højtiden fejres med familie og venner. Total fornægtelse fører aldrig til noget godt, heller ikke når det gælder julens fristelser. Nyd i stedet efter princippet ”lidt, men godt”.

Juletiden er bestemt ikke tidspunktet at gå på slankekur, medmindre du vil spolere julestemningen for både dig selv og dine omgivelser. Vent til januar.

Desværre følger maven ikke altid trop, og julemad og fordøjelsesbesvær risikerer let at følges ad som fod i hose. Fristelsen for bare at spise løs er stor. Typisk spiser man for meget, for hurtigt og for fedt, samtidig med at man drikker alkohol samt spiser chokolade og andre lækkerier i større mængder end normalt. Det giver mavesmerter, forstoppelse og oppustethed, der hurtigt kan tage toppen af juleglæden.

Heldigvis kan du med lidt omtanke og snilde slippe uden om det værste fordøjelsesbesvær. Som bonusgevinst minimerer du også riskoen for en vægtstigning, og det er da også værd at tage med.

Læs også: Gode råd til en lidt mindre fed jul 

Slip for ondt i maven i julen

Start julemåltidet med en portion grønsager og to glas vand for at stille den værste sult. Så hælder du ikke de andre juleretter uhæmmet indenbords.

Spis langsomt, tyg maden ordentligt, nyd omgivelserne, og deltag i samtalen. Så spiser du mindre, fordi mætheden får tid til at indfinde sig.

Smag godt på dine favoritretter og nyd dem i et roligt tempo. Lad være med at pligtspise det, som egentlig ikke betyder noget for dig.

Fokuser på kvalitet og nydelse. Blot fordi der er mange fade på bordet, behøver du ikke spise af dem alle sammen.

Spring ikke morgenmad eller frokost over før et stort julemåltid. Når du er skrupsulten, mister du lettere kontrollen og fornuften, så du ender med at spise hurtigere og mere.

Hold lidt igen med julens traditionelt store kødmængder. Kød kræver meget arbejde at fordøje, hvorfor blodet trækkes ned i maven. Det skaber ubehag og tyngdefornemmelse i maven og gør dig træt, så du ender med at sidde og nikke ved julebordet.

Gå en lang tur sammen med familie og venner både før og efter et julemåltid for at sætte gang i fordøjelsen og stofskiftet. Samtidig bliver I friskere og gladere. Føler du, at den fede mad hænger dig langt ud ad halsen, så spis nogle artiskokker, der fremmer fedtfordøjelsen.

Vælg fuldkornsudgaverne af brød og andre kornprodukter, hver gang det er muligt, da kostfibrene holder maven i gang og modvirker forstoppelse. De fleste traditionelle julespiser er fiberfattige. Et vigtigt våben mod forstoppelse er at drikke vand. Samtidig opretholder du væskebalancen og modvirker de værste tømmermænd.

Glædelig jul

Læge Jerk W. Langer

Sådan kan kalorierne i en typisk dansk julemiddag fordele sig: 

Andebryst 318 kcal

Brune kartofler 279 kcal

Brun sovs 84 kcal

Rødkål 81 kcal

2 glas rødvin 188 kcal

Risalamande 272 kcal

Kirsebærsovs 173 kcal

1 glas portvin 63 kcal

5 småkager 200 kcal

2 små marcipanbrød 245 kcal

1 kop kaffe med letmælk 11 kcal

Samlet kalorieindtag 1.914 kcal

Læs mere om