Gå til hovedindhold

Grøntsager - Få velvære-ekspertens smarte grøntsagstrick

Motions- og velvære-ekspert Birgitte Nymann har aldrig været vild med grøntsager, men hun vil ikke undvære den virkning, grøntsager har. Hun deler her sit smarte grøntsagstrick med dig:

Motions- og velvære-ekspert Birgitte Nymann har aldrig været vild med grøntsager, men hun vil ikke undvære den virkning, grøntsager har. Hun deler her sit smarte grøntsagstrick med dig:


"Jeg har aldrig rigtig været vild med grøntsager. De har ligesom ikke smagt mig. Jeg ville hellere have noget kød og noget fedt. Det var bare 'forbudt' i 1990’erne, men det er det heldigvis ikke længere, så nu kan jeg spise det, jeg helst vil. Jeg er dog stadig ikke vild med store bunker grøntsager, så for at få spist nok grønt hver dag sørger jeg for det første altid for at have de grøntsager, jeg elsker, i mit køleskab (det er ikke ret mange forskellige). Og så bruger jeg alle de andre grøntsager som kål og broccoli skjult i maden. Jeg blender broccoli og kommer det i frikadeller, jeg bruger revne gulerødder i kødsaucen og kommer masser af grøntsager ind i kartoffelmosen. Det smager godt, og jeg vil ikke undvære den virkning, grøntsagerne har. To af de grøntsager, jeg kan spise masser af, uden at de behøver at være skjult i min kost, er dem herunder. Prøv selv opskrifterne – og lav dem til en, du kender, der ikke er vild med grøntsager".

En blender er en god 'hjælpende hånd' i køkkenet - og er altså også et hit, hvis grøntsagerne skal 'gemmes' i maden. På Kitchenone.dk og whiteaway.com kan du finde den perfekte blender til dit behov.

Læs også: "6 om dagen" - Sådan får du nok frugt og grønt

Fristende grøntsager

Hører du til dem, der syntes, at grøntsager er kedelige? Gider du ikke rigtig at spise dem, medmindre der ikke er andet? Er din tallerken oftest fyldt med kød og stivelse (brød, kartofler, ris, pasta)? Ville du ønske, at der var nogle grøntsager, der bare smagte så godt, at du ikke kunne stoppe med at spise dem? Så prøv lige at lave disse to slags grøntsager. Selv de mest hardcore jeg-spiser- ikke-grøntsager-folk bøjer sig for den skønne, knasende smag:

● 500 gram frosne grønne bønner – 2 spsk. olivenolie
Eller
● 500 gram frisk grønkål – 2 spsk. olivenolie

Sådan gør du:
Skær enderne af bønner og/eller fjern stilk fra grønkål og skær grønkålen i mindre stykker.
Kom i en pose sammen med olien og ryst grundigt, til olien er fordelt over alle bønner og/eller grønkålsblade.
Kom i et ildfast fast og ind i ovnen ved 160 grader i 30-40 minutter. Hold øje med, om de skal have mere. Grøntsagerne bliver mørkere, men må ikke se brændte ud – så er de færdige.

Læs også: Spis dig sund og stærk med spinat

Artiklen indeholder affiliate-links