Gå til hovedindhold

Guide: De bedste kosttilskud

Skal du tage kosttilskud? Virker de? De spørgsmål overvejer du sikkert med jævne mellemrum. For man farer nemt vild i de mange tilskud. Ja, nogen kalder det ligefrem for en jungle. Her får du en guide til kosttilskud målrettet forskellige gener, som mange døjer med.

Skal du tage kosttilskud? Virker de? De spørgsmål overvejer du sikkert med jævne mellemrum. For man farer nemt vild i de mange tilskud. Ja, nogen kalder det ligefrem for en jungle. Her får du en guide til kosttilskud målrettet forskellige gener, som mange døjer med.

Læge Jerk W. Langer har den grundholdning, at kampen for vores sundhed ikke kæmpes med piller, men gennem fødevarer af ordentlig kvalitet, masser af bevægelse og motion, god nattesøvn, nul røg og en stressfri hverdag. Kosttilskud kan dog være et fint supplement i udvalgte situationer, sådan som du kan se i denne guide over, hvordan du bedst anvender dem, samt hvornår du skal være lidt på vagt.

Læs også: De bedste kosttilskud: del 2

De bedste kosttilskud

Problem: Du sover dårligt

Kosttilskud: Baldrian (Køb det her)

Du falder hurtigere i søvn samt sover bedre igennem, ifølge kliniske afprøvninger. Baldrian indeholder valerianesyre, der danner det søvndyssende signalstof GABA i hjernen. Har næppe bivirkninger af betydning, men vær dog forsigtig i trafikken og ved maskinbetjening. Tag ikke baldrian sammen med sovemedicin eller alkohol. En uge før en planlagt operation i fuld bedøvelse bør du stoppe brugen på grund af en potentiel risiko for at forstærke narkosens virkning.

Fiskeolie som kosttilskud forbygger blodpropper

Problem: Dit humør svinger

Kosttilskud: Perikum (Køb det her)

Anvendes typisk til at lindre nedtrykthed, tristhed og lettere depression. Mange studier har påvist en effekt på nedtrykthed i forskellige sværhedsgrader, der er på niveau med receptpligtig medicin, men med færre bivirkninger. Ved egentlig depression skal du altid til læge først og må ikke selv påbegynde behandlingen. Stop aldrig selv med at tage antidepressiv medicin ordineret af lægen. Kan svække virkningen af mange lægemidler, så de virker dårligere. Tag derfor aldrig perikum sammen med receptmedicin uden lægens godkendelse. Benyt aldrig perikum sammen med antidepressiv medicin.

 Problem: Generende præmenstruel spænding, PMS

Kosttilskud: Kyskhedstræ (Køb det her)

Kan lindre præmenstruelt besvær såsom brystspænding, underlivssmerter, oppustethed, væskeansamlinger, træthed, irritabilitet og koncentrationsbesvær. Kyskhedstræ, også betegnet vitex agnes-castus, påvirker formentlig hormonbalancen, herunder kønshormoner og hypofysehormoner. Der er ikke observeret bivirkninger af betydning.

 

Problem: Hukommelsen begynder at drille

Kosttilskud: Ginkgo biloba (Køb det her)

Støtter ved problemer såsom hukommelsesbesvær, dårlig koncentration, glemsomhed, svimmelhed og træthed, viser nogle videnskabelige studier, mens andre studier ikke kan bekræfte virkningen. Stimulerer hjernens blodkredsløb. Har kun få bivirkninger. Vigtigt! Tager du blodfortyndende medicin, bør du først tale med lægen på grund af blødningsrisiko. En uge før en planlagt operation bør du stoppe med ginkgo biloba.

 

Problem: Du mangler energi

Kosttilskud: Q10 (Køb det her)

Q10 er med til at danne ATP, altså energi, i mitokondrierne, som er cellernes kraftværker. Med alderen bliver vi dårligere til at danne Q10. Mindre studier finder, at det hos nogle giver mere energi, styrker hjertets pumpekraft og sænker blodtrykket.

 

Problem: Virus i luften

Kosttilskud: Vitamin D (Køb det her)

Styrker modstandskraften over for infektioner og til at holde humøret oppe. Måske beskytter D-vitamin også mod leddegigt, sklerose, kræft, influenza, depression og forhøjet blodtryk, men mere forskning er nødvendig. Der er ikke bivirkninger, såfremt du ikke overdriver indtagelsen.

 

Problem: Huden ser trist ud

Kosttilskud: Vitamin C (Køb det her)

C-vitamin er nødvendigt for at danne det vigtige collagen-protein i huden, som giver huden styrke og strammer op. Normale doser har ikke bivirkninger. Der er ingen grund til at tage mere end 100-200 milligram, da større doser blot skylles ud af kroppen.

 

Problem: Maven er forstoppet

Kosttilskud: Loppefrø (HUSK) (Køb det her)

Bedste løsning på forstoppelse er masser af grov kost, væske og motion. Loppefrø kan supplere ved at give tarmindholdet mere fylde og væske, så det lettere passerer gennem systemet. Husk at drikke rigeligt med vand samtidigt. Lægemidler bør generelt indtages senest halvanden time før loppefrø, da optagelsen af medicinen i kroppen ellers kan forstyrres.

 

Problem: Du træner hårdt

Kosttilskud: Omega 3-fedtsyrer (Køb det her)

Omega 3 er antiinflammatorisk, det vil sige dæmper betændelse og irritation og giver et godt beredskab over for træningssmerter og ømhed. Husk at holde restitutionsdage, kun forcere træningen gradvist samt holde pause ved begyndende skade. Hold dig fra høje doser antioxidanter såsom vitamin E og C, da de kan svække træningseffekten.

 

Problem: Du er på slankekur

Kosttilskud: Multivitamin (Køb det her)

Den klassiske pille med ”100 procent af det hele” giver dig alle de nødvendige vitaminer og mineraler som sikkerhed, når du spiser mindre, eksempelvis på den populære 5:2 Kuren. To vitaminpiller virker ikke dobbelt så godt som én, så overhold dagsdosis. Som udgangspunkt bør du tilstræbe, at også madplanen under en slankekur giver dig masser af vitaminer og mineraler.

Kosttilskud til dig der er på slankekur

Problem: Maven volder lidt besvær

Kosttilskud – bedste valg: Mælkesyrebakterier, også kendt som probiotika. (Køb det her)

Benyttes både forebyggende samt til behandling af ukompliceret diarré såsom turistmave og ved antibiotika-behandling. Mælkesyrebakterier er vigtige for immunsystemet, kræftforsvaret, humøret, vægten, samt til at modvirke allergi. Ingen kendte bivirkninger af betydning.

De bedste kosttilskud: del 2

Artiklen indeholder affiliate links

Læs mere om