Gå til hovedindhold

Gurkemeje – derfor bør du bruge krydderiet

Leltiv.dk har stukket næsen ned i den smukke, gule gurkemeje, og er blevet klogere på, hvordan man bruger den og hvad den er godt for. Læs med her, hvis du gerne vil vide mere om gurkemeje.

Hvor meget ved du egentlig om krydderiet gurkemeje? ”Ikke meget” vil svaret være for de fleste – også her på redaktionen er vi blevet nysgerrige på rodknolden, der vokser i Indien og er i familie med ingefær.

Gurkemeje er kendt for sin flotte, gule farve, og bruges som farvestof i tøj og fødevarer. Men gurkemeje er også et udsøgt krydderi, der kan peppe selv den kedeligste ret op – og samtidig har gurkemeje i århundrede været brugt i asiatisk medicin til behandling af sygdomme.

Sådan bruger du gurkemeje

Gurkemeje er ideel til brug i madlavning – både frisk og som tørret, pulveriseret krydderi. Du kan købe friske gurkemejeknolde i de fleste asiatiske supermarkeder herhjemme, og den tørret udgave kan f.eks. købes HER >> (Sponsoret link)

Krydderiet bruges meget i thaimad og indiske retter, hvor det bl.a. bruges til at farve løse ris gule. Smagen af gurkemeje er let bitter og ikke gennemtrængende, hvorfor krydderiet egner sig godt i mange forskellige retter – især hvis man ønsker at tilføje sin ret en flot farve. Gurkemeje er i øvrigt en del af blandingskrydderiet karry, og kan med fordel bruges som en billig erstatning til safran, der er ret dyrt.

Når du bruger den friske, økologiske gurkemeje i din madlavning, er det en god idé at skære cirka fem cm gurkemeje i fine tern og tilsætte dem i din varme ret – efter de tørrede krydderier er brændt af i olie, og før du tilsætter kød og grøntsager. Du kan også rive knolden, men pas på dens stærke farve, der let smitter af på alt. Hvis du vælger at bruge den tørrede gurkemeje, plejer en lille teske pr. person, at være nok til at give retten et strejf af gurkemejens svage smag og stærke farve.

5 opskrifter med gurkemeje

Omelet med gurkemeje og tomat

Samosa med gurkemeje-krydret oksekød og ærter

Grillede kyllingespyd med gurkemeje

Æggewrap med gurkemeje – rullet med laks og hytteost

Spicy kødboller med gurkemeje og tomatsauce

7 sunde grunde til at bruge gurkemeje

Gurkemeje har flere helbredende egenskaber, der gør krydderiet værd at bruge lidt ekstra i din madlavning. Du kan dog også få de gode egenskaber fra gurkemeje på en mere intens måde, ved at købe sunde gurkemejekapsler HER >> (Sponsoreret link).

Det er især antioxidanten curcumin i gurkemeje, der regnes for at være effektiv i behandlingen af diverse sygdomme.

Gurkemeje har en effektiv/forebyggende virkning på:
● Immunsystemet og forhindre infektioner  
● Sårheling
● Leddegigt - her skulle gurkemeje sammen med ingefær være specielt virkningsfuldt. (Sponsoreret link).
● Knogleskørhed
● Multiple Sklerosis
● Alzheimers
● Psoriasis

Desuden viser ny forskning, at gurkemeje spiller en rolle i kræft-forebyggende og -bekæmpende kost.

Læs også: Chiafrø – en hyldest til de små sundhedsbomber

(Kilde: Klogkost.dk og soendag.dk)
 
Artiklen indeholder affiliate-links

 

Læs mere om