Gå til hovedindhold

Her er Nordens 5 sundeste grøntsager

Der er masser af saft og kraft i vores lokale grøntsager – her er de allersundeste.

Nordens 5 sundeste grøntsager

Du har sikkert dine egne favoritter, som du automatisk styrer hen mod i grøntsagsafdelingen eller planlægger at dyrke i køkkenhaven. Men hvad er de sundeste valg egentlig?

Det har SØNDAG spurgt den norske forsker Anne-Berit Wold om. Hun har været med i et projekt, hvor hun og kollegaerne ville finde frem til de fem sundeste grøntsager, som vi kan dyrke i det nordlige Europa. De fandt frem til vinderne ved at sammenligne indholdet af næringsstoffer, og på top fem kom: Tomat, broccoli, grønkål, løg og kålroe.

Læs også: Grøntsager - Få velvære- eksperternes smarte grønsagstrick 

5 geniale nordiske sundhedsbomber

1. Tomat

Tomat er en af de få råvarer, der faktisk bliver sundere af at blive tilberedt. Derfor er de flåede af slagsen slet ikke så tossede, som man måske skulle tro. Alene det, at tomaten mases, blendes, men også kogt, bagt eller stegt, får indholdet af stoffet lykopen til at stige. Lykopen er det, der giver tomaten den flotte, røde farve, og det er en antioxidant, som i flere undersøgelser har vist sig at kunne hæmme kræft.

2. Broccoli

Broccoli er en god grøntsag at have på lager, fordi den er særlig god til at holde på de gode vitaminer og mineraler, selv om den ikke bliver brugt lige med det samme. Skær den i ultratynde skiver og put den i en salat, eller damp den kort, før du spiser den. Jo kortere tid, den bliver i gryden, jo flere C-vitaminer får du, når du spiser den. Broccoli indeholder også de svovlholdige glucosinolater, der har vist sig at have en positiv effekt på kræft og hjerte-kar-sygdomme.

Få her en lækker opskrift på krydret kyllingesuppe med kål

3. Grønkål

Den smukke plante er lidt af en verdensmester, når de gælder de antioxidanter, som vi efterhånden har lært at kende som noget af det vigtigste at få indenbords. Antioxidanter er en samlet betegnelse for stoffer, som kan beskytte os mod de såkaldte frie radikaler – molekyler, der stjæler elektroner fra andre stoffer, og som derfor kan lave ravage i kroppen og kan være en af årsagerne til for eksempel hjerte-kar-sygdomme, type-2 diabetes og kræft. Forskellige antioxidanter er C-vitamin, betakaroten, selen og E-vitamin, der alle findes i grønkål. Du får flest antioxidanter ved at spise kålen rå. Hvis du synes, det er skrap kost, kan alternativet være en kort blanchering eller dampning, der skåner de sunde stoffer.

4. Løg

Spis dem rå, bagte, stegte og put dem i alle de retter, du kan komme i tanke om, for løg indeholder en mængde sunde stoffer som jern, folat, magnesium, fosfor, kalium, svovl, masser af antioxidanter og de såkaldte flavonoider, som også er det sunde stof i mørk chokolade. Spiser du løgene rå, får du gavn af alle de gode stoffer, men rå løg i store mængder kan nok blive for meget for de fleste. Men selv om du tilbereder dem, får du da også god sundhed ud af det, især hvis det bliver gjort lidt nænsomt. Løg bliver jo markant mildere i smagen og endda sødlige, når de bliver varmet, da de indeholder en form for kulhydrater, fructaner, der bliver søde, når de bliver varmet op. 

Læs også: Husk din kål

5. Kålroe

Kålroen kaldes Nordens citron på grund af dens høje indhold af C-vitamin, der styrker immunforsvaret. Normalt vil man stege, koge eller bage kålroe, eksempelvis så man laver en mos eller bruger den i gryderetter. Men i Anne-Berit Wolds forskningsprojekt, forsøgte de sig også med rå kålroe som snacks-stave. Rå kålroe indeholder mere C-vitamin end tilberedt, fordi en stor del af vitaminet forsvinder i tilberedningsprocessen.