Gå til hovedindhold

Hveder - så usunde er de

Aftenen før Store Bededag er det en gammel dansk tradition, at man spiser varme hveder med smør, marmelade eller ost. Er du i gang med et vægttab, skal du nyde de søde hveder med omtanke.

Aftenen før Store Bededag er det en gammel dansk tradition, at man spiser varme hveder med smør, marmelade eller ost. Er du i gang med et vægttab, skal du nyde de søde hveder med omtanke.

Hveder smager bare så godt – de er søde, bløde og nærmest smelter på tungen, men de passer ikke så godt til en slankekur. Hvidt brød er generelt en dårlig idé, hvis du gerne vil tabe dig, og lige præcis hveder er ofte tilsat både fedtstof og sukker, hvilket der ikke altid er i fx hvidt franskbrød og rundstykker. Og hvis du samtidig pynter dine hveder med smør, marmelade eller ost, bliver de så usunde, at man kan sammenligne dem med slik.

Diætist Lisa Bolting advarer:
”Når du spiser brød, så er det vigtigt, at det er bagt af mel, hvor hele kornet er med inklusiv skaldelene. Hvidt brød, som for eksempel hveder, indeholder ingen kostfibre, hvorimod der sidder en masse kostfibre og næringsstoffer i groft brød.”

Bag dine egne LCHF-hveder

Der skal være plads til at nyde traditionen sammen med familien, selvom der står kostplan og motion i kalenderen. Undgå blot at spise dig mæt i hveder i flere dage, og snup først en hvede efter aftensmaden, så du lige får lagt en god bund, inden der skal nydes.
 
Du kan gøre dine hveder lidt sundere med denne opskrift:
Hvedeknopper - Glutenfri og Low carp

Hvorfor spiser vi egentlig hveder?

De færreste ved, hvorfor vi spiser varme hveder Store Bededagsaften.

Traditionen kan ifølge historie-online.dk dokumenteres i midten af 1800-tallet men er sandsynligvis ældre. Store Bededag blev dengang en arbejdsfri bede- og bodsdag, man fik altså en fridag og alle butikker skulle holde lukket. Selv bageren skulle holde fri og kunne derfor ikke bage brød på selve dagen. Derfor bagte han hvedetvebakker aftenen før, som alle kunne købe, varme og nyde aftenen før helligdagen.

Se efter fuldkornsmærket

Danskerne spiser for meget usundt brød, og i bagerbranchen har man for længst erkendt problemet med en storstilet og flerårig kampagne ”Vælg fuldkorn først”, for at få os til at spise mere fuldkorn.  

"Ernæringsmæssigt er der nok ikke noget positivt at sige om hvidt hvedebrød, måske tværtimod", udtalte direktøren for brancheforeningen Bager- og Konditormestre i Danmark, Carsten Wickmann, til fpn.dk for et par år siden.

For at sikre dig en sundere brødtype,
skal du altså gå efter dette orange fuldkornsmærke,
når du vælger dit brød.

Læs også: Bag dine egne boller og vær sikker på de er sunde

Læs mere om