Gå til hovedindhold

Hvilken banan er sundest – den brune, gule eller grønne?

Der er stor forskel på, hvor sund en banan er for dig, afhængigt af hvor langt den er i modningsprocessen. Men hvilken er sundets? Få svaret her...

Bare spis bananer - de er sunde

Der er stor forskel på, hvor sund en banan er for dig, afhængigt af hvor langt den er i modningsprocessen.

Banan er en yderst mættende frugt, der samtidig gavner din krop på rigtigt mange måder.

En banan er således rig på jern, magnesium og kalium, og det sundt for bl.a. din blodprocent, dit blodtryk, dine knogler og dit hjerte.

Men vidste du, at en banan bliver sundere, jo længere den er i modningsprocessen – og at en brun banan altså er bedre end en gul eller grøn?  

Prøv vores opskrift på muffins med banan og kanel - de er så lækre!

Jo brunere banan, jo sundere

Japansk forskning viser ifølge dagens.dk følgende om den brune (og meget modne) banan:

  • en brun banan er lettere at fordøje
  • jo mere moden en banan er, jo flere antioxidanter indeholder den
  • brun banan producerer nogle stoffer, der forebygger kræft
  • en moden banan er otte gange mere effektiv mht. til at booste dit immunforsvar

Værd at vide om banan og slankekur

Banan er derfor bestemt ikke det værste, du kan sætte tænderne i, hvis du gerne vil styrke dit helbred.

Er du på slankekur, er det dog værd at vide, at en mellemstor banan indeholder ca. 105 kalorier.

Omvendt er banan godt at indtage lige før, du dyrker motion, da banen giver et hurtigt energiboost og ikke giver en tung følelse i kroppen.  

Kan du lide bananer? Så prøv vores kokosbrød med banan og chokoladetopping

Læs mere om