Gå til hovedindhold

Hvor mange æg må jeg spise?

Hvor mange æg må man spise?
Nogen diæstister anbefaler, at vi højst spiser 3-4 æg om ugen, men i gennemsnit spiser vi faktisk kun to æg pr. uge. Men hvor mange må vi egentlig spise?

Hvor mange æg må man spise?

DTU Fødevareinstitut skriver i en rapport, at hører du til den raske del af den danske befolkning, dvs. at du ikke har hjerte-kar-sygdomme eller diabetes, så kan du spise op til syv æg om ugen, uden at du dermed får øget risiko for at udvikle hjerte-karsygdomme. 
 
Æg bidrager med kolesterol, men det er i højere grad kostens indhold af mættet fedt fra kød, chokolade, fede mejeriprodukter etc., der får blodets indhold af kolesterol til at stige. Hvis din mad i øvrigt følger anbefalingerne om et øget indtag af frugt og grønt og et begrænset indtag af fede mejeri- og kødprodukter, er der ikke en grænse for indtaget af kolesterol.
 
Æg er rig på næringsstoffer, og det er derfor sundt at spise æg, når blot du ikke også dagligt spiser for meget smør, piskefløde og kød og andre fødevarer med meget mættet fedt. Det er forskelligt fra person til person, hvor meget ens kolesteroltal lader sig mærke med, at man spiser æg. 
 
Kun en blodprøve kan fortælle, om du bare kan spise løs, uden at kolesteroltallet bliver for højt. Derfor anbefaler diætister, at man højst spiser 3-4 æg om ugen. I gennemsnit spiser vi kun to æg pr. uge. (AWR)
 

Værd at  vide

  • Spar på det mættede fedt, hvis du vil spise mere end 3-4 æg om ugen, også når det ikke er påske.  
  • Æg er et godt alternativ til kød og kødprodukter. 
  • Æggehviden bidrager med vigtige aminosyrer, der er byggesten for kroppens proteiner, mens æggeblommen indeholder værdifulde vitaminer. (AWR)

Læs også: Spis dit kolesterol ned