Gå til hovedindhold

Hvordan går det med dit nytårsforsæt?

Skilt der symboliserer nytårsforsæt
Nytårsaften var der mange af os, der lavede et nytårsforsæt, som desværre har det med at gå i glemmebogen, omtrent på nuværende tidspunkt. En af årsagerne kan være, at du måske har sat for høje mål...

Nytårsfortsæt

Nytårsaften var der mange af os, der lavede et nytårsforsæt, som desværre har det med at gå i glemmebogen, omtrent på nuværende tidspunkt. Typiske nytårsforsætter indebærer ofte livsstilsændringer, mere motion, styr på økonomien, øget trivsel, sundere kostvaner eller flere positive oplevelser i vores parforhold. Der kan selvfølgelig være nogle forhold og rammer, som vi ikke helt har været eller er herrer over, men vi har altid en vis bevægelses- og beslutningsfrihed. Derudover er der nogle bestemte forhold, som gør sig gældende, når vi sætter os mål, om det er nytårsforsætter eller andre mål, vi ønsker at opnå. Der er nemlig størst sandsynlighed for, at vores mål eller nytårsforsætter holder, hvis vores mål er indre motiverede. Det vil sige, når vores mål stemmer overens med vores egne, oprigtige ønsker, og når udførslen af aktiviteterne eller vejen mod målet er en belønning nok i sig selv. Samtidig skal vores mål være realistiske og opnåelige. (HT)

Sådan når du dine mål i 2018

4 overkommelige forslag

Vi når sandsynligvis oftere vores mål, hvis ikke de indebærer for store eller komplekse livsændringer, der er svære eller måske dyre at implementere. Det kunne f.eks. være: 

1. Meditation i en halv time om ugen. 

2. Nogle timer offline hver dag. Digital detox, hvor vi prioriterer at være mere nærværende sammen med andre. Sluk din telefon, drop helt at tjekke mails, beskeder, eller hvad der forgår på diverse sociale medier. 

3. Alenetid. En time om ugen, hvor vi laver lige præcis det, vi har brug for. 

4. En gåtur søndag eftermiddag sammen med vores partner, børn, børnebørn eller en god veninde. (HT)

Læs mere om