Gå til hovedindhold

Julekrydderiet, der hjælper dig med at tabe dig

Øget forbrænding, et mere stabilt blodsukker og forbedret insulinfølsomhed – kanel har sundhedsfordele, som gør, at vi burde spise det året rundt!

Vi burde bruge det klassiske julekrydderi hele året!

Nu viser et studie, at kanel hjælper dine celler med at omdanne fedt til energi. Det er stoffet kanelaldehyd, den smagsgivende olie i kanel, som er årsagen til det. I et studie lavede forskere fra University of Michigan et eksperiment med mus og mennesker, som man gav kanelaldehyd. Her kunne man se, at genernes aktivitet og produktion af proteiner, som hjælper til ved fedtforbrænding og metabolisme, øgedes. Det kan du læse på sitet MåBra. 

Kanel stabiliserer blodsukkeret

Disse fund stemmer overens med tidligere resultater fra studier om kanel og forbrænding. Vi ved fra tidligere forsøg, at kanel giver maden et indtryk af sødme, uden du behøver bruge sukker. Krydderiet kan også bruges til at holde vægten takket være sin evne til at stabilisere blodsukkeret. Når du spiser kanel, reduceres mængden af fedtdannende insulin efter måltidet. Du er mæt i længere tid, og kroppen lagrer ikke så meget fedt.

Læs også: Sunde muffins med kanel og gojibær

Brug kanel med omtanke og i de rette mængder!

Kanel bruges dog ofte på mad, som er alt andet end gavnlig for vægten – boller, kager og andre søde sager. Vil du bruge kanel i forbrændingsøjemed, gælder det om at bruge det fornuftigt. Måske på grød eller i madlavning.

Forskerne ved heller ikke, hvor meget kanel et mennesker behøver, hvis det skal drage nytte af dets metaboliske fordele. At teste kanelaldehyd direkte på fedtcelllerne er ikke det samme som at drysse lidt kanel på sin havregrød, som derefter skal gennem fordøjelseskanalen og videre ud i blodet, inden det når ud til fedtcellerne.

Man ved dog, at for meget kanel kan være farligt for mennesker – men grænsen går ved cirka 40 spiseskefulde. Den mængde kan forårsage bensaldehydforgiftning.

Glem heller ikke, at kanel er giftigt. Kassiakanel, som er den slags kanel, vi sædvanligvis kan købe i vores fødevarebutikker, indeholder giftstoffet kumarin. Køb derfor ægte kanel, hvis du alene vil nyde af fordelene.

Livsmedelsverket skriver: ‘Voksne bør begrænse sit forbrug af kanel til cirka én teske om dagen og børn til cirka en halv teske for at undgå leverskader.’

Se også: Spis dig sund med krydderier

 

Læs mere om