Gå til hovedindhold

Kom slank gennem julen: Eksperternes smarteste slanketips

Slanketips:Et dækket julebord med tomme tallerkner

 

 

 

Slanketips: Slip for problemer med vægten i julen. Få tre af Danmarks førende slankeeksperters bedste råd til at nyde julens fristelser uden at tage på.

Tre eksperters slanketips 

Kom godt gennem julen uden at tage på − ja, måske kan du ligefrem tabe dig. Alt, du skal gøre, er at følge en af de enkle opskrifter fra tre af Danmarks førende slankeeksperter: Christian Bitz, cand.scient i human ernæring, Suzy Wengel, kvinden bag slankesuccesen Sense, og diætist Hanne Juul, kendt fra programmet ”BS & recepten på lykke”.

De tre eksperter er enige: Du kan godt tabe dig, selv om det er jul, men hvis du ikke allerede er i gang og har sunde vaner på rygraden, så kan det blive udfordrende. Du kan til gengæld gøre meget for at holde vægten, så du ikke skal bruge januar på at tabe jule-kiloene − og så kan du sørge for at udnytte de ekstra fridage konstruktivt.

− Julen er en fin periode til at komme i gang med at motionere. Der er som regel lidt mere tid og flere fridage sidst på året, og det kan du udnytte til at få bevæget dig. Så står du samtidig stærkere, når januar melder sig, og du gerne vil stramme lidt op, siger Christian Bitz.

Vil du have flere slanketips? Sådan taber du et par kilo inden jul

Læg en plan

Alle eksperterne peger på, at det er vigtigt at skabe et overblik over juledagene og lave en plan, ligesom du til hvert arrangement kan lave en aftale med dig selv om, hvad du vil spise og drikke.

− Der er ikke et krav om at man skal spise alle tre æbleskiver på tallerknen − af uforklarlige årsager serveres der altid tre ad gangen, siger Christian Bitz, og Hanne Juul stemmer i:

− Du behøver ikke at vælte dig i klejner og tage hovedet under armen, bare fordi det er jul. Det handler om at ændre mindsettet og lave en taktik.

− Kig på din kalender. Drop det der fnidder, hvor der står en julemand og deler ud. Prioritér din julefrokost, siger hun.

Julefrokosten kan være din ugentlige ”balladedag,” hvor du spiser noget af det usunde. Det kan du tillade dig, hvis du spiser sundt alle de andre dage, siger hun.

− Du kan godt tabe dig, selv om du har en ugentlig joker, hvor du skejer ud. Men hvis du har to, tre eller fire af den slags dage, så går vægttabet i nul, eller du tager på, forklarer Hanne Juul. Hun påpeger, at du tager fire kg på om året bare ved at få 100 kalorier for meget hver dag.

Fem tips fra Jesper Koch til fedtfattig julemad

Sparestrategi

− Jeg kan godt tage fire-fem kilo på på en uge, fortæller Suzy Wengel, som har kæmpet med overspisning, men nu har fundet balancen med sund fornuft.

Hun foreslår at bytte usunde vaner ud med nogle sundere.

− Er du villig til at spise frugt tre-fire gange om ugen i stedet for konfekt, så sparer du rigtig mange kalorier. Og hvis du alligevel ikke kan smage forskel, så drik sodavand uden kalorier i stedet for sodavand med kalorier. Det handler om at finde nye vaner, der ligner de gamle. Du kan også bruge en spare-strategi, hvor du spiser mindre i hverdagen og ”sparer sammen” til de festlige lejligheder, siger hun.

Her er julefrokostens værste fælder

konfekt og juleknas

Hanne Juuls råd

Spænd ben for dig selv. Lad være med at lave konfekt i november. Lav kun en fjerdedel af, hvad du plejer, og lav det tre dage før jul. Køb det først, når du skal bruge det. De ting, der frister, skal helst ikke være så tilgængelige. Og du behøver ikke at bage syv slags småkager. Munden løber i vand ved hver ny smag.

Christian Bitz' råd

Tag en beslutning hjemmefra og begræns dig. Tillad dig selv én-to stykker og nyd dem med fuld opmærksomhed. 

Suzy Wengels råd 

Træf et aktivt valg. Hvis det trigger dig at have julekonfekt i skabet, så overvej at afskaffe det, men hvis du nyder hvert et stykke, så må du spare et andet sted.

Planlæg dig sund i december

Dyrk motion i julen

Brug de ekstra fridage i julen til at dyrke noget ekstra motion. Tag børnene med i svømmehallen, gå en lang tur med hele familien, tag i skoven eller giv bedsteforældre og børnebørn tid sammen, mens du løber en tur eller smutter i fitnesscenteret.

Læs mere om