Gå til hovedindhold

Kunstigt lys øger din risiko for fedme

Mørke er vigtigt for helbredet – se her, hvordan du undgår, at det kunstige lys skader dit helbred.

Mørke er vigtigt for helbredet – se her, hvordan du undgår, at det kunstige lys skader dit helbred.

Vi lever omgivet af kunstigt lys, der forstyrrer kroppens omstilling fra dag til nat. Lyset og mørket er signaler for de fysiologiske processer, der fortæller kroppen, om vi skal være vågne, eller om det er tid til at sove.

Læs også: Søvnmangel gør dig tyk

Sollyset, som gør os kvikke og vågne, er stærkt blåt og kortbølget. Det samme er lyset fra tv, computer, tablet og smartphone. Hvis vi får for meget blåt lys om aftenen, narres hjernen til at tro, at det er dag. Det vil give os problemer med at falde i søvn og forringer kvaliteten af søvnen, og på sigt kan det skade helbredet og øge vores risiko for fedme, sukkersyge, kræft og depression. Så skru op for sollys om dagen og ned for blåt lys om aftenen og sov i bælgmørke.

Læs også: Hold fokus på maden – og tab dig!

Bliv vækket af 'sollys' – hver dag!

Sollys om dagen, mindre blåt lys om aftenen og bælgravende mørke om natten er altså opskriften på en optimal døgnrytme for kroppen og dermed et bedre helbred.

Nu hvor den mørke tid er over os, og det kun bliver mørkere fra nu og de næste måneder frem, er det ikke altid let at få sollys nok i solens vågne timer. Om vinteren er det ofte mørkt, når vi tager hjemmefra, og mørkt igen, når vi har fri fra job.

For at undgå søvnproblemer, vinterdepression og risiko for svækket helbred, kan du anskaffe dig en smart daggrysimulator, der enten vækker dig med ’daggry’ eller luller dig til ro med ’solnedgang’ før mørket. Du kan også købe en lysterapilampe, der afgiver ekstra meget blåt lys til brug i løbet af dine vågne timer, hvor ægte sollys ikke er muligt.

Du kan se et større udvalg af lamper, der regulerer din døgnrytme HER >>

Artiklen indeholder affiliatelinks.

Læs mere om