Gå til hovedindhold

Mål dig om maven

Taljemålet eller livvidden giver et virkelig godt indblik i, hvor meget farligt fedt man har. Meget bedre end badevægten og BMI.

Mål dig om maven

Taljemålet eller livvidden giver et virkelig godt indblik i, hvor meget farligt fedt man har. Meget bedre end badevægten og BMI, altså vægt divideret med højde i anden potens.

Fedtet på maven og især inde mellem organerne øger markant faren for type 2-diabetes, blodprop, forhøjet blodtryk, visse kræftformer, depression og demens. 

Den brede bagdel, mormorarmene og tykke lår er derimod ikke så farligt, snarere tværtimod, for det gør kvinden frugtbar, giver barnet næring under graviditet og amning, samt beskytter mod sygdomme, herunder blodpropper.

Forskning viser også, at kvinder med en bred bag i gennemsnit føder børn, der bliver lidt klogere og mindre allergiske.

At få styr på mavefedtet er alle tiders investering på sundhedskontoen. Tommelfingerreglen er ganske rigtig, at man højst bør måle halv kropshøjde omkring maven. Men det vigtigste er, at taljemålet går den rigtige vej.

Sådan måler du din talje korrekt

Danske forskere undersøgte 26.600 personer og konkluderede, at man lever flere år længere for hver fem centimeter, man taber sig om livet.

Når det er sagt, så er sværere overvægt helbredsskadelig uanset placering på kroppen, ligesom overflødige kilogram altid belaster knæ og hofter samt øger faren for åreknuder.

Køb vores slankehæfte "Slanke med 5:2" og få en gratis vejning hos Fit-all med i købet.

 

Læs mere om