Gå til hovedindhold

Mad der gør dig glad

Med små ændringer i kosten kan du blive gladere og mere optimistisk, visse fødevarer har nemlig et højt indhold af antioxidanter. Bliv klog på hvilken mad der gør dig glad lige her.

Mad der gør dig glad

Kostundersøgelser viser, at vi generelt er blevet sundere og mere glade. Men der er stadig et par ting, der  kan forbedres. Vi skal blandt andet øve os i at finde fibrene og farverne frem i kosten. Når man døjer med en træg mave, kan det være vanskeligt at finde det store overskud frem. Men det er nemt at gøre en lille ændring i dagligdagen. Vi har det stadig med at lade det hvide brød fortrænge grød og rugbrød ved morgenbordene, foretrække vandgrøntsager som tomater, agurker og salater frem for rodfrugter og andre grove grønsager. Vi spiser for meget kød fra dyr, i stedet for fisk, bønner og linser. Det er alt sammen et spørgsmål om vaner, og vi har åbenbart generelt vænnet vores smagsløg til den lette mad-variant, som i øvrigt også er hurtigere at tilberede. Forskere har konkluderet, at jo flere grøntsager, frugter, bær, krydderier og krydderurter vi spiser, jo gladere og mere optimistiske er vi i hverdagen. Årsagen skulle være, at netop disse fødeemner har et meget højt indhold af antioxidanter, og når vi spiser og drikker de gode sager, så bliver vi altså i godt humør. (RG)
 

4x fibertips 

1. Fibre suger væske og øger volumen i tarmen. Dermed kommer der en naturlig trang til at komme på toilettet. 
 
2. Væn dig til at spise fiberrigt, og tjek din transittid (den tid det tager, fra vi spiser, til vi har afføring af samme måltid). Din såkaldte transittid skal helst være omkring 18-24 timer. 
 
3. Du kan nemt tjekke din egen transittid. Tag 10 frosne majskerner og tø dem op, eller brug 10 friske. Slug dem med lidt vand og læg mærke til, hvornår de kommer ud igen. Majs er smarte, da de er gule og nemme at se. 
 
4. Forsøg at få din frokost og aftensmad til at ligne et farveorgie. Vælg gerne fem forskellige farver af grøntsager og brug både friske og tørrede krydderurter. (RG)