Gå til hovedindhold

Mad med meget væske øger forbrændingen – her er de bedste valg!

Kroppen behøver vand for at kunne omsætte mad til energi, og de mindste tegn på væskemangel betyder, at stofskiftet bliver langsommere. Her er den mad, som hjælper dig med at få sat kroppens væskeniveau i vejret.

Mennesker, der drikker meget vand, har en tendens til at forbrænde flere kalorier på et døgn end mennesker, som drikker mindre vand, skriver det svenske sundhedssite MåBra. Det viste et amerikansk studie, hvor deltagere, som nedsvælgede otte glas vand eller flere pr. dag, brugte flere kalorier end dem, der kun drak fire glas.

At drikke et glas vand inden hvert måltid er en god tommelfingerregel for at få tilstrækkeligt med væske. Det slukker ikke kun tørsten og sikrer væskeindtaget, vand aktiverer og skaber også bedre forudsætninger for at booste forbrændingen.

Men vand fra vandhanen eller vand fra flaske er ikke den eneste kilde. Der findes også mad med naturligt højt væskeindhold, især grønsager og frugt, men også proteinrige levnedsmidler som kød, fisk og kylling. Denne type kost fylder ikke bare væskedepoterne op, den mætter også mest pr. kalorie og er derfor et udmærket alternativ for dig, der vil spise dig mæt – og samtidig tabe dig.

Mad med et stort væskevolumen indeholder desuden nyttige fibre, som har en fedtbindende egenskab, når den passerer fordøjelsessystemet.

Mad med højt væskeindhold

Salat – 95 procent vand

Spinat – 94 procent vand

Blomkål – 92 procent vand

Honningmelon – 90 procent vand

Grapefrugt – 90 procent vand

Ananas – 86 procent vand

Appelsin – 86 procent vand

Blåbær – 86 procent vand

Pære – 84 procent vand

Torsk – 82 procent vand

Kartofler – 79 procent vand

Svinefilet – 76 procent vand

Kyllingebryst – 75 procent vand

Æg – 75 procent vand

Nøddebøf – 74 procent vand

Mad med lavt væskeindhold

Rugbrød – 36 procent vand 

Stegt bacon – 32 procent vand 

Kokosbolle – 21 procent vand 

Wienerbrød – 13 procent vand 

Tørkager – 12 procent vand 

Kartoffelmospulver  – 7 procent vand 

Knækbrød – 7 procent vand 

Kolanød – 7 procent vand 

Cornflakes – 4 procent vand 

Polkagrise – 2 procent vand 

Chips og andre snacks – 2-4 procent vand 

Kiks og kager – 1-4 procent vand 

Sukker – 0 procent vand 

Madolie – 0 procent vand 

Kilder: Livsmedelsverket og GI-boxen.