Gå til hovedindhold

Minimér dine tømmermænd

Tømmermænd er bare ikke sjovt, men der er faktisk ting du kan gøre for at afhjælpe tømmermændene. Læs med her.

Minimér dine tømmermænd 

Jul og nytår er sæson for fester – og tømmermænd. Alkohol får kroppen i væskeunderskud og påvirker blodsukkeret, og det giver hovedpine, muskeltræthed og koncentrationsbesvær dagen derpå. Du kan minimere risikoen for dehydrering ved at drikke vand mellem genstandene og vand med sukker, inden du går i seng. Sørg for rigeligt med nattesøvn.  

 

7 ting du kan gøre 

  • Drik masser af alkoholfri væske næste dag. Gerne noget sukkerholdigt som f.eks. juice. 

  • Hvis du ikke er vant til at drikke kaffe og te, så undgå det ved tømmermænd, da begge dele kan virke vanddrivende og forværre dehydrering.

  • Husk mellemmåltider for at holde blodsukkeret stabilt.  

  • Måske kan salt hjælpe. Prøv med salte nødder eller chips – i moderate mængder.

  • Intet tyder på, at fed mad som pizza og burger og pommes frites har en gavnlig virkning på tømmermænd. Desværre. 

  • Gå eller cykl en tur i frisk luft, men undgå hård fysisk aktivitet. (ISJ) 

Kilde: Krop & Fysik

Læs også: Gode råd om alkohol 

Læs mere om