Gå til hovedindhold

Når træningen tager overhånd: Træningsafhængighed

Dame lider af træningsafhængighed
For nogle mennesker fylder træningen urimelig meget med nærmest tvangsprægede lange cykelture, marathonløb, lange daglige besøg i fitness-center, crossfit, og hvad det nu alt sammen hedder. Tjek her om du, eller om en du kender, lider af træningsafhængighed.

Træning, hverdagsmotion og masser af bevægelse er sundt på alle fronter. Det ved du, hvis du følger med på disse sider. For de fleste er det en positiv interesse, der stadig levner masser af plads til andet i tilværelsen. Man kan godt blive lidt irriteret på sig selv, hvis turen til fitnesscentret springes over af ren dovenskab, men det ruinerer ikke dagen.


For nogle mennesker fylder træningen imidlertid urimelig meget med nærmest tvangsprægede lange cykelture, marathonløb, lange daglige besøg i fitness-center, crossfit, og hvad det nu alt sammen hedder. Så taler vi om egentlig afhængighed, som påvirker personens sociale dagligdag negativt, fordi træningen prioriteres frem for børn, partner, venner og arbejde.


Grænsen flyder mellem en sund træningskultur og en usund afhængighed. Normalt er man fleksibel og aflyser uden tøven træningen, når andre og vigtigere forhold nødvendiggør det. Men er det utænkeligt, begynder det at blive kritisk, ifølge psykologen Mia Beck Lichtensteins bog ”Find træningsbalancen mellem sundhed og smerte”.

Første skridt er, at personen selv erkender problemet, eller at omgivelserne taler dunder. Men når familien risikerer at gå op i limningen, når man isolerer sig fra venner og familie, eller arbejde og uddannelse forsømmes, bør læge eller psykolog inddrages for at få hjælp.

Mange hilsner


Jerk W. Langer

Sådan styrker du din mentale sundhed

12 tegn på afhængighed

1. Træningen er det vigtigste i tilværelsen, som du konstant tænker på og taler om.

2. Træningen kontrollerer dig. Det bør være omvendt.

3. Du siger ofte nej til venner, arbejde og familie. Din omgangskreds brokker sig bekymret over, at du vælger dem fra.

4. Du lyver eller nedtoner den store træningsmængde over for andre.

5. Du benytter motion til at justere humøret. Er du trist, gør træning dig glad og giver overskud. Er du urolig, træner du ekstra hårdt. Er du ensom, skynder du dig ud på cyklen eller hen i fitnesscentret.

6. Trods al din træning føler du dig aldrig rigtig tilfreds. Der skal hele tiden mere til.

7. Uro, tristhed, irritabilitet eller angst er følgen, hvis du springer en træningstime over. Kroppen bliver anspændt, sveder og ryster af abstinenser, mens tankerne konstant kredser om, hvornår du kan få trænet igen.

8. Prøver du at skære ned på træningsmængden, ender du alligevel med at træne lige så meget som tidligere. Det er svært at give afkald på blot en enkelt træningstime.

9. Du træner på trods af smerter, sygdom og skader og tager smertestillende medicin for at kunne fortsætte træningen.

10. Du holder sjældent hviledage af frygt for at miste styrke, udholdenhed og tage på i vægt.

11. Du træner altid hårdt og presser dig selv maksimalt. Afslappet træning føles som snyd, der fremkalder skyldfølelse og dårlig samvittighed.

12. Du sover elendigt, fordi der er så meget stresshormon i kroppen.

6 råd til en god nattesøvn

Sådan kommer du ud af afhængigheden

Erkend, at træningens negative konsekvenser overskygger de positive.

Skær langsomt ned på træningsmængden ved at træne 10 procent mindre nogle dage og skær derefter yderligere 10 procent fra.

Lad være med at stoppe helt. Du risikerer, at træningsbehovet bliver så stort, at du får tilbagefald.

Mindre træningstid kan fremkalde abstinenser med uro i kroppen, men følelsen forsvinder efter nogle timer.

Er der en årsag til træningsafhængigheden såsom krise i parforholdet, lavt selvværd eller andre problemer, som du flygter fra igennem træning, er det her, kræfterne skal sættes ind.

Prøv på andre måder at opnå den anerkendelse, velvære, selvværd, status og fællesskab, som træningen giver.

Drop ikke træning helt, for motion er supersundt. Det gælder om at genvinde kontrollen over, hvornår du træner, og hvornår du lader være.